Detailhandel Non-food (overig) | 2019
Annemarie Hoekstra besloot in 2014 dat zij naast het leveren van bloemwerk aan bedrijven meer met Weddings & Events wilde gaan doen. Ruim een jaar later werd haar bedrijf uitgeroepen tot ‘Beste bruidsbloemist van Nederland’. “Een huwelijk of event kun je maar één keer goed doen, wij besteden dus heel veel tijd aan de kennismaking met de klant. Zo kunnen wij hun dromen op het gebied van bloemen, kerst en styling werkelijkheid maken.
Tien jaar geleden pas begon Annemarie Hoekstra als net geslaagde scholier voor zichzelf. Ik koos voor het aanbieden van bloemwerk – boeketten voor relaties en verjaardagen, bloemstukken voor recepties en op kantoren – aan bedrijven.”
Zij maakte een grote stap toen zij – in concurrentie met twee grote partijen – meedong naar het vaste partnerschap voor bloemen met een van Nederlands grootste facility-bedrijven. Op basis van Hoekstra’s ambitie en houding won ze de opdracht en kwam het tot een langdurige samenwerking. Zo kwam Bloemenservice NL binnen bij ministeries, de bekendste bierbrouwer, de grootste verzekeraars en nog meer grote mooie opdrachtgevers.
Toch heeft Annemarie na 10 mooie jaren gekozen om afscheid te nemen van die business to business handel. “De liefde voor de bloemen en voor wat bloemen voor mensen kunnen betekenen verdween daar een beetje uit beeld.” Voor Hoekstra het moment om een nieuw besluit te nemen en zich te focussen op het creëren van bijzondere aankledingen van bruiloften en evenementen. Ook de styling van woningen en decoratie voor kerst pakte zij op.
“Wij gaan net zo lang door tot het klopt.” En dan niet alleen in het geleverde, maar ook in de werkwijze. Aan haar winkel in Roelofarendsveen, aan haar website en aan de fotografie in folderwerk en social media zie je hoe goed alles in elkaar zit. Met haar service komt Hoekstra met haar collega’s ook bij je thuis. “Klanten die weg zijn van de sfeer in onze winkel en die voor hun eigen woning op zoek zijn naar de juiste kleuren, warmte en materialen, zijn bij ons aan het juiste adres. De klant neemt foto’s van de woning mee, samen bespreken wij de wensen onder het genot van een heerlijke kop koffie. Wij spreken een datum af en komen met een bus vol mooie spullen je huis stylen. Hiervoor gebruiken we je eigen spullen en de items uit onze winkel. De klant mag alles een aantal dagen houden en met het hele gezin de sfeer proeven. Uiteindelijk betaal je alleen voor wat je wilt houden en waarvan je dus heel zeker bent het ook in je eigen huis te gek te vinden.”
“Bloemen zijn emotie, je kunt er iets mee uitdrukken en je kunt er de sfeer van een gebeurtenis mee bepalen. En dus ook de herinnering. Het is bijzonder dankbaar werk om dat samen met de klant te laten slagen.” Ook hier had Hoekstra duidelijk haar ideeën bij. “Ik wil stileren en bloemen leveren aan elkaar verbinden. Ik wil tijd nemen voor de klant en ik wil zo precies mogelijk samen beschrijven wát wij gaan leveren en daar een kloppende offerte van maken. Beeldmateriaal speelt hierin een hele belangrijke rol, want zeg nu zelf, deze foto’s van hun werk spreken meer dan 1000 worden …
Veenderveld 112A
2371 TX Roelofarendsveen
De andere 6 genomineerden van Detailhandel Non-food (overig) in 2019.