boekmar – administratieve dienstverlening
Wat is de mooiste plek om in kaasstad Bodegraven kantoor te houden? In een oud kaaspakhuis, natuurlijk! Aan de Julianastraat staat een van de voor het dorp karakteristieke monumentale panden. Op de begane grond van het rijksmonument uit 1910 is het kantoor van BoekMar gevestigd. Het dienstverlenende bedrijf zelf is nog lang niet zo oud. En het gaat op deze traditionele locatie behoorlijk met zijn tijd mee.
‘Hoe meer onze klanten door automatisering – en dan ook nog online – zelf kunnen doen, hoe meer tijd wij hebben voor antwoorden op complexere vragen.’ Baukje Boekhorst en het echtpaar Willem en Gerda van der Marel combineerden in 2005 hun respectievelijke eigen bedrijven. ‘Daarna ging het hard: van een eerste medewerker erbij in 2007 groeiden wij inmiddels uit naar een team van negen mensen.’
Het team levert honderden zakelijke en particuliere klanten de gebruikelijke administratieve dienstverlening: ‘Boekhouding, salarisadministratie en belastingaangiften, maar uiteraard hoort daar een flinke hoeveelheid advisering bij. En terwijl de basiswerkzaamheden langzamerhand automatischer gaan komt er ook meer vraag naar advisering en naar vooruit kijken.’
‘Niemand van onze klanten is zijn bedrijf begonnen met het idee dat ze de boekhouding ook zo leuk vinden. Automatisering maakt dat wel iets makkelijker, maar ook dat moet goed georganiseerd en zorgvuldig uitgevoerd worden. Dat maakt ons werk niet minder, hooguit anders.’ Wat ze bij BoekMar dus graag uitdragen is dat klanten zowel het nadenken over administratie als het uitvoeren ervan prima aan hen kunnen overlaten.
‘Wat wél nieuw is, is de toenemende vraag naar gedetailleerde informatie door derden. Banken, verzekeraars, financiers, branche-organisaties, de belastingdienst: iedereen wil cijfers over het reilen en zeilen van bedrijven. Liefst nog met prognoses over ontwikkelingen in de toekomst.’ Dáár moet BoekMar tegenwoordig veel meer tijd aan besteden. ‘Dat kan dus ook, doordat wij elders tijd besparen.’
BoekMar typeert zichzelf als laagdrempelig. ‘De deur van ons kantoor staat altijd open. Wij vinden het prettig dat wij hier midden in het dorp zitten. Klanten komen vaak genoeg bij hun andere activiteiten in het dorp ook nog even bij ons binnenlopen. Als wij in een kantoorgebouw op een bedrijventerrein hadden gezeten, was dat niet zo makkelijk en leuk geweest.’
Nieuwe klanten kunnen zo ook eerst eens de sfeer proeven. ‘Wij krijgen veel doorverwijzingen van anderen. Zowel zakelijk als privé, en bij die laatste zelfs kinderen die door hun ouders worden gestuurd. Zijn klanten eenmaal aan het kantoor verbonden dan zullen ze altijd hetzelfde aanspreekpunt hebben. Onze klantenkring is nog steeds groeiende.’
Als je tot op detail de boekhouding van een bedrijf kent, dan kun je heel precieze antwoorden geven op vragen. ‘Klanten vragen ons advies over bedrijfsvoering, belastingen, testamenten en bedrijfsontwikkeling. Met onze kennis van zaken – van het bedrijf en van trends in bedrijfstakken – kunnen wij hen daar goed mee helpen. Dat doen wij ook actief, wanneer wij trends en ontwikkelingen signaleren.’ Maar schroom vooral niet om zo maar bij ze binnen te lopen: ‘Wij ontvangen je graag in onze spreekkamer, de directiekamer van het voormalige kaaspakhuis.’
Julianastraat 30
2411 CV Bodegraven
De andere 5 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2023.