de bruin - landbouwmechanisatie & constructie

‘Wij helpen boeren om alsmaar duurzamer te werken’

Dienstverlening Groot | 2023

‘Landbouwmechanisatie & constructiebedrijf (om maar even de hele naam voluit te noemen) De Bruin staat mídden in de maatschappelijke discussie over de duurzaamheid van het boerenbedrijf in Nederland. ‘Wij zijn het doorgeefluik van ideeën en technieken van de industrie om de boer te helpen maximaal klaar te maken voor de toekomst.’

De omgekeerde Nederlandse vlaggen in de omgeving geven aan hoeveel moeite ‘het boerenbedrijf’ heeft met eisen van de maatschappij. Arie-Jan de Bruin zit aan tafel bij die boeren. ‘Ik bespreek met hen de mogelijkheden die er zijn om alsmaar slimmer te werken. Dat gaat zeker over kosten en opbrengsten, maar het gaat ook over duurzaamheid en milieubewustheid. De machinebouwers van wie wij tractoren, landbouwmachines, melksystemen en stalinrichting verkopen ontwikkelen snel door. Sensortechnologie, GPS, onderlinge data-uitwisseling vind je ook bij hen. Voor ons de uitdaging om met de klant te ontdekken hoe hij daar het best mee geholpen is.’

Ouderwets maatwerk is ook mogelijk

De oorsprong van het bedrijf – een smederij – wordt te midden van de high tech niet verloochend. ‘Je kunt hier ook binnenlopen met ‘een kapot ding’. Als wij dat ‘ding’ niet onmiddellijk herkennen en uit ons grote magazijn tevoorschijn halen, dan maken wij het gewoon na.’ Dat geldt dan ook weer voor grote aanpassingen aan machines: in de werkplaats maken ze regelmatig maatwerkoplossingen aan de machines of tractoren van de klanten.

Service en innovatie

‘Wij hebben honderden klanten in het Groene Hart. Veel melkveebedrijven, maar ook grote hoveniers, loonwerkers en zelfs gemeenten. Om die goed bij te staan heb ik nog drie collega’s die net als ik bij de klant aan tafel zitten. In samenwerking met andere dealers hebben wij een regionale servicedienst die 24/7 paraat staat.’ Met die praktische service zit het dus wel goed.

Maar Arie-Jan vindt het meedenken nog belangrijker: ‘Innovatie zit tussen je oren. Een klant moet ervoor open staan en het is dus de kunst om in te schatten hoever de klant daarin is. En er zijn allerlei zaken die daarbij meespelen, zelfs of je klant ándere dingen aan zijn hoofd heeft. Het is geen eenrichtingsverkeer waarbij uitvindingen van machine- en tractorbouwers vanzelf hun weg vinden onder de klanten.’

Techniek helpt en hindert

Dé grote fabrikanten van melkrobots bieden tegenwoordig methodes aan om bij het melken meteen de gezondheid van een dier te checken. ‘Het gebruik van grote data-uitwisselingen maakt het zelfs mogelijk voorspellingen te doen over de gezondheid van hele kuddes. Daarmee kan de hele bedrijfstak de veestapel verder optimaliseren. Die technologie is zelfs slimmer dan ze in Den haag aan regels kunnen bedenken.’ Op een heel ander vlak kan innovatie weer hinderlijk zijn: ‘Als je apparaten – een trekker, giertank en sproeier – van verschillende fabrikanten achter elkaar hangt wil je wel dat de onderlinge (data)koppelingen werken. Het komt voor dat wij hier vanuit Bodegraven aan de fabrieken uitleggen wat een klant van ons nodig heeft.’

In Bodegraven zijn ze voor grote en kleine zaken de probleemoplossers waardoor hun klanten rustig door kunnen werken.


Contactgegevens van De Bruin B.V. Bodegraven

Dammekant 115
2411 CC Bodegraven

• Bel: 0172615100 • E-mail: [email protected] • Website: lmbdebruin.eu