steenbergen transport, overweg met logistiek
‘De kern van onze betekenis voor klanten zit ‘em in de fijnmazige distributie.’ Robert Jan van Dam, vestigingsmanager Bodegraven en Danny Geeraets, sales manager Benelux, leggen dat ons zorgvuldig uit. ‘Wij leggen ons toe op 24-uurs transport, grotendeels binnen de Benelux, waarbij wij met meer dan 250 wagens een slaagpercentage van ruim 98% halen.’ Voor het meer dan 100-jaar oude bedrijf – dat in Bodegraven zijn oorsprong heeft, maar nu ook vestigingen heeft in Meppel, Venlo en twee in België – is dat het cijfer waar alles om draait. ‘Wij doen wat wij beloven en daarmee bieden wij onze klanten enorm grote zekerheid over hun transportbehoefte. Dat is dagelijks heel hard en zeer precies werk van chauffeurs, loods medewerkers en onze klantenservice. Wij zijn er erg trots op dat wij daarmee zulke goede resultaten behalen.’
‘Onze vaste klanten vertrouwen ons veel toe,’ legt Geeraets uit, ‘veilig transport van hun spullen, op het juiste moment, naar de juiste plek. Bij de kwaliteit van het transport zelf willen zij weten waar hun spullen zijn en wanneer ze worden afgeleverd.’ Om die informatie zo tijdig en precies mogelijk te leveren heeft Steenbergen flink geïnvesteerd in automatisering. ‘Bij die automatisering hoort ook een slimme organisatie. Daarom hebben wij enkele jaren geleden besloten één centrale klantenservice in te richten in Bodegraven. Eén groep mensen die altijd bereikbaar is en perfect zicht heeft op alle zendingen.’
Vanuit het oogpunt van de klant is het volkomen logisch dat hiermee ook de processen van planning en klantenservice gecombineerd zijn. ‘Dat was voorheen – net als bij andere transportbedrijven – gescheiden, maar wij willen nu niet meer anders.’
Het transportbedrijf heeft enkele honderden opdrachtgevers. Van Dam: ‘Dat zijn allemaal vaste klanten. Vanaf de eerste kennismaking leggen wij ‘alles op tafel’ – over onze werkwijze, tijden, routes, prijzen – om samen uit te werken hóe wij ze kunnen bedienen.’ Met een fijnmazig netwerk van Den Helder tot Luxemburg, waar ze routes rijden van ieder twintig à dertig stops is er voor klanten veel mogelijk: ‘Van één doosje per keer tot dagelijks tien trailers. Alles komt eerst naar één van onze vestigingen en daarvandaan rijden wij het weer uit.’ ‘En de eerste vracht van een klant ga ik zelf bij ze halen,’ vertelt Van Dam, ‘dan heb ik zelf een idee van hoe het er op hun werkvloer aan toe gaat.’
Het Bodegraafse bedrijf is stevig geworteld in het dorp. ‘Onze chauffeurs rijden routes waarmee ze ’s avonds weer thuis zijn, daarom zijn ze sterk aan hun locatie verbonden.’ In de tussentijd is het bedrijf uitgebreid met vier extra vestigingen, waarvan twee in België. Het bedrijf is ook in omvang gegroeid: ‘Zeker niet alleen door nieuwe klanten, ook door bestaande klanten die ons meenemen met hun groei. Het hele wagenpark bestaat inmiddels uit ruim 250 eenheden – truck/trailers, bakwagens en bussen. Wij moeten woekeren met de ruimte en faciliteiten, maar zouden hier best graag willen uitbreiden.’
‘Vanaf 2025 kunnen wij alleen electrisch rijden in binnensteden. Met de groei van de informatiestroom worden wij toch nog steeds papierlozer. In de Belgische vestigingen experimenteren wij met nieuwe sorteerwijzen.’ Ze hebben er zin in bij Steenbergen!
Schumanweg 4
2411 NH Bodegraven
De andere 8 genomineerden van Dienstverlening Groot in 2023.