j.g. van bakel, voor een zakelijk fris en schoon resultaat
Wat is de beste reden om schoonmaakwerk aan Van Bakel over te laten? ‘Ik denk dat het grote voordeel van ons kleine, lokale bedrijf het directe contact met de klant is. Wij zijn nooit ver weg en kunnen flexibel zijn met de planning.’ En de schoonmaak zelf dan? ‘Dat doen wij natuurlijk ook beter,’ zegt Martijn van Bakel met een knipoog.
Zonder gekheid: met de kwaliteit zal het wel snor zitten, het bedrijf bestaat tenslotte al bijna dertig jaar. Martijn werd in 2018 medevennoot met zijn vader en is staat sinds 2021 alleen aan het roer. ‘Binnenkort komt er weer een medewerker bij, zodat wij weer nieuwe klanten op onze wachtlijst kunnen gaan bedienen. Ik zorg ervoor dat wij niet uit ons jasje groeien, want ik wil kwaliteit en persoonlijke aandacht voor zowel de klant als de medewerker kunnen blijven garanderen.’
In en om Hillegom en Lisse heeft Van Bakel een naam. ‘Wij hebben zo’n vijftig vaste opdrachtgevers in vele verschillende branches. Wij werken in bollenbedrijven en bij kwekerijen, voor aannemers, autobedrijven en in kantoren. Maar ook in de horeca, zo maken wij ieder jaar Restaurant Zomerzorg schoon na de Hillegomse feestweek. Die is dan binnen een dag hard werken weer helemaal fris.’ Uit die kring van vaste opdrachtgevers komt een gestage stroom aanvragers. ‘Onze klanten raden ons aan bij anderen. Dat zijn niet alleen opdrachtgevers die voor het eerst een schoonmaakbedrijf zoeken, dat zijn ook ‘overstappers’. Dan merk je hoeveel vraag er naar schoonmaakwerk is en dat mensen je weten te vinden zolang je je best doet.’
Vader John bouwde het bedrijf op door nooit nee te zeggen. ‘En door te innoveren. Zo waren wij een van de eersten die glas gingen wassen zonder ladder, maar met een telescoopsteel.’ Ze gaan ook verder mee met de tijd. ‘Wij wassen zonnepanelen op daken, gebruiken alleen biologisch afbreekbare middelen, geven op kantoren de planten water en – indien gewenst – helpen wij zelfs met het klaarzetten van de lunch in een kantoor.’ De kern van de zaak is dat Van Bakel een echt vak maakt van de complete verzorging van interieurs en exterieurs. ‘Mensen kunnen rekenen op onze inzet om het werkklimaat optimaal plezierig te houden.’
Martijn is ervan overtuigd dat de manier waarop ze het werk doen de doorslag geeft voor klanten. ‘Als je ons belt, dan krijg je mij aan de lijn: geen antwoordapparaat, geen verkoopafdeling. Dat lukt alleen wanneer je klein genoeg blijft. Tegelijkertijd zijn wij groot genoeg om continuïteit en betrouwbaarheid te kunnen bieden: je merkt er niets van wanneer er bij ons iemand ziek is.’ Combineer dat met de flexibiliteit van een lokaal bedrijf en dan kom je tot een fijne basis van de dienstverlening. ‘Dat is dan ook dat wij het meest horen van ‘overstappers’, dat bij ons het werk altijd goed doorgaat.’
Met die aanpak kan Van Bakel alle mogelijke bedrijfstakken – behalve food – aan. ‘Verder beperken wij ons tot dagwerk, zodat wij altijd onmiddellijk kunnen reageren.’ Met een scherp oog op zijn vak en zijn bedrijf zorgt Van Bakel voor zijn klanten en zijn team.
Meer en Duin 54H
2163 HC Lisse
De andere 8 genomineerden van Dienstverlening Groot in 2023.