Detailhandel Non-food (overig) | 2019
“Drie jaar geleden toen we deze winkel openden, moesten we onze naam nog opbouwen en was het rustig. Nu zeggen we regelmatig tegen elkaar: jeetje…! Zo druk is het.” De conclusie is duidelijk: Manon van der Schrier, samen met haar vader Herman eigenaar van woninginrichter De Stoffeerder, is met iets moois bezig.
“Ik wilde altijd al iets voor mezelf,” vertelt Manon van der Schrier over het ontstaan van haar bedrijf. Toen er drie jaar geleden op het raam van een woonwinkel in de Hillegomse Molenstraat een briefje hing met de mededeling dat de toenmalige eigenaar een overnamepartij zocht, was dat het begin van de realisatie van haar droom. ‘Dat is iets voor jou,’ zei haar vader Herman, die al dertig jaar in het stoffeerdersvak zit en sinds twaalf jaar een eigen projectstoffeerdersbedrijf leidt met vooral zakelijke klanten zoals gemeenten, theaters en hotels.
De rest is geschiedenis. Samen met haar vader nam Manon in 2015 de winkel over. Manon adviseert klanten in de winkel, maakt offertes en regelt de administratieve zaken. Vader Herman doet het meet- en stofferingswerk, hierbij geholpen door zorgvuldig geselecteerde zzp’ers. “Want kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel.”
Onderdeel van de hoge kwaliteit is een eerlijk advies, zonder opdringerig te zijn of te pushen, zegt Manon over de filosofie van De Stoffeerder. “Ik wil mensen helpen om van hun huis hun thuis te maken. Mijn intentie is dat klanten blij worden van mijn advies en op ideeën worden gebracht. Dat ze vinden dat de uitgezochte kleuren en stoffen mooi bij elkaar passen. Dat is supergaaf en geeft mij een blij gevoel. Het ultieme doel is dat zij na het ophangen van de gordijnen en het leggen van het tapijt of de vloer zeggen: je had gelijk en dat vervolgens doorvertellen aan anderen. Het persoonlijke contact dat je opbouwt tijdens de bezoeken aan de winkel, is hierbij belangrijk. Want mensen vertrouwen je toch hun huis toe.”
Juist in het geven van een goed advies zit de meerwaarde van De Stoffeerder, beseft Manon. “Zo onderscheid je je van bijvoorbeeld een bouwmarkt, waar je alles zelf moet uitzoeken. Het advies houdt overigens niet op in de winkel, maar gaat door bij het inmeten in de woning.” Onderdeel van de klantgerichtheid is verder laagdrempeligheid en het zonder discussie oplossen van eventuele fouten. “Net dat stapje extra zetten, daar gaat het om bij klantgerichtheid,” zegt Manon, die voordat ze haar eigen zaak opzette, ruim drie jaar verkoopster en assistent-storemanager in opleiding was bij Rivièra Maison.
In de toekomst wil Manon van der Schrier het advieswerk uitbreiden door structureel samen te werken met een interieurarchitect, die het advies in een interieurplan giet. De samenwerking met anderen gebeurt ook nu al regelmatig tijdens gratis workshops en cursusavonden over styling inclusief een hapje en een drankje in de winkel, zoals recentelijk voor bewoners van een toekomstige nieuwbouwwijk in Hillegom.
Manon, afsluitend: “Dat verlaagt de drempel om de winkel binnen te stappen en het levert weer nieuwe contacten op, vaak met een jongere doelgroep, zeg maar het VT Wonen-publiek. Maar we hebben ook zakelijke klanten in onze portefeuille, voor wie we complete kantoren stofferen. We helpen kleine en grote klanten.”
Molenstraat 9
2181 JA Hillegom
De andere 6 genomineerden van Detailhandel Non-food (overig) in 2019.