Toerisme, Horeca, Recreatie en Groothandel | 2021
Wie bij Golfbaan Bentwoud komt werken wordt aangemoedigd om golflessen te volgen. Want als je het spelletje begrijpt, begrijp je de klant en daar begint het uiteindelijk allemaal mee volgens directeur Carla Prins-Laban en Marketing & Communicatiemedewerker Amy Stolwijk. “Als gasten ons vertellen dat ze zich hier thuis voelen, dan zien we dat als een groot compliment. Daar werken we iedere dag hard aan, met het gehele team.”
Vijftien jaar geleden besloot de provincie Zuid-Holland boeren uit te kopen voor de aanleg van natuurgebied ‘het Bentwoud’. “Twee boeren,” vertelt directeur Prins, “hadden daar geen zin in. Die wilden zich niet laten uitkopen voor ‘bomen in de achtertuin.” Zij zetten hun zinnen op de aanleg van een golfbaan. “En daarvan is Golfbaan Bentwoud, een van de grootste en meest toegankelijke golfbanen van Zuid-Holland het resultaat!”
De baan is ontworpen als een ‘inland links’-baan, met leuke uitdagingen voor de beginnende en ervaren golfer. “Omdat steeds minder gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, is bij het ontwerp hier al rekening mee gehouden. Op Bentwoud zijn grassoorten gebruikt die zónder gewasbeschermingsmiddelen kunnen. Dit type gras is oersterk en kan ook de klimaatverandering goed aan.” Bentwoud heeft vier lussen van 9 holes: drie wedstrijdlussen en een qualifying par 3/4 baan, waar je zonder handicapbewijs van start kunt.“ Deze omvang biedt niet alleen veel variatie, met uitdagende lay-outs, wij kunnen ook gewoonweg veel liefhebbers bedienen. In tien jaar tijd zijn wij uitgegroeid naar zo’n 4.000 rondjes golf per week in het hoogseizoen door rondekaarthouders en greenfeespelers.”
“Bentwoud is een relatief jonge én moderne golfbaan. De baan werkt volgens het ‘pay & play’-principe, dat is een andere werkwijze in vergelijking met golfbanen die eigendom zijn van een golfclub,” zegt Amy Stolwijk. “Bij ons is iedereen welkom en kan iedereen die een beetje kan golfen, een starttijd reserveren. Dat maakt ons laagdrempelig. En dat merk je ook aan de sfeer op de baan. Zo spelen hier vrij veel jonge golfers.” Wat op Bentwoud niet anders is, is de aard van het spelletje. “Golfers hebben wel iets fanatieks. Die willen voor zichzelf steeds beter worden. Dat is ook het leuke van het spelletje, want hoe beter je wordt, hoe lager je handicap, dus hoe beter je weer moet spelen om verder te komen.”
Toen Carla Prins-Laban in de directie kwam heeft ze de marketing van het bedrijf flink aangezet. “Ik vond dat al onze pluspunten meer aandacht verdienden. Om wat meer aandacht te trekken zijn wij ons vooral op de directe omgeving van de baan gaan richten.” Het leidde onder meer tot het jaarlijkse evenement ‘Nationale Golfdag voor de Boomkwekerij’. “Daarmee boorden wij een nieuwe groep belangstellenden aan, waarvan er velen door het spel gegrepen zijn.” Ook met golfdagen voor bedrijven, vriendenacties en deelname aan evenementen als After Work Eclectic vergroten Prins en Stolwijk de bezetting van de golfbaan. “Als ze het dan gezellig en naar hun zin hebben, zien we ze vervolgens vaker terugkomen.”
Boslaan 3
2731 LA Benthuizen
De andere 5 genomineerden van Toerisme, Horeca, Recreatie en Groothandel in 2021.