knaap bikes – leading the e-bike revolution
Internationaal Zakendoen | 2022
In september 2019 introduceerden Robin Cats en Michael Fiering een e-Bike met een stijl die nog nooit eerder was vertoond. ‘Onze bike is zwart, heeft stoere brede banden en heeft een buddyseat voor twee personen. En hij heeft een stoere naam : ‘Knaap’.’ De bike maakte een klapper: ‘Wij hebben echt een snaar geraakt, met beroemde berijders als Donny van de Beek, Anna Nooshin, Alvaro Morata en Phil Foden.’
‘Michael en ik kennen elkaar van werk bij een bedrijf van elektrische scooters,’ vertelt Robin, ‘Dat voor dat soort scooters een helmplicht ingevoerd zal worden zette ons aan het denken. Zouden wij een tweezits e-bike kunnen introduceren die wél een lekker stoere uitstraling heeft? Wij zagen knullen dolblij zijn met de oude Puchjes van hun vaders – zelfs de Peugeotjes van hun moeders. Wij kenden de klanten voor de scooters en wisten dat die een helm dragen niet cool vinden. En wij kenden de weg naar eventuele producenten in China.’
Uit die mix kwam een plan voor het eerste model, de Knaap AMS. ‘Met de eerste serie zijn wij ons netwerk ingegaan en de straat op gegaan. Via-via konden wij belangstelling kweken bij mensen die onze markt aanspreken. Niet alleen in Nederland, trouwens. Knaap Bikes zijn verkrijgbaar in heel Europa, Canada en de VS.’ Dit jaar komt Knaap Bikes met een tweede model, de RTD, en dat zullen er snel meer worden. ‘Bovendien maken wij al af en toe limited editions: series in een aparte kleur. En wij hebben natuurlijk accessoires als bagagedragers, regenhoezen en beenbeschermers.’
Voor de uitvoering van hun plan kregen de jonge ondernemers steun van een grote bank. ‘En inmiddels zijn wij voor een volgende groeistap in gesprek met investeerders.’
Ieder maand assembleert Knaap zo’n 1.000 bikes in hun warehouse. ‘174 dozen per container, dus reken maar uit.’ Die aantallen verkopen ze deels zelf, maar vooral via inmiddels honderden dealers in de wereld. ‘Wij zijn erin geslaagd om via voetballers, artiesten en influencers in de picture te komen bij een wereldwijde doelgroep. Dat ondersteunen wij met onze eigen marketing op Instagram en Facebook. Maar uiteindelijk moet iedere eigenaar voor service kunnen rekenen op een plaatselijke partij. Via vertrouwde distributeurs in de tweewieler-branche bouwen wij aan een netwerk van dealers.’ Met een uniek product dat niet concurreert met bestaande producten gaat dat vlot. Ook de Best Innovation for a Newcomer Award die zij meteen in 2020 in Engeland wonnen helpt.
De stoere uitstraling van de Knaap bikes is door Michael en Robin zorgvuldig ontworpen. ‘Wij hebben wel een paar maanden besteed aan tekenen en uitproberen. Dat ging niet alleen om de looks, maar ook om de stevigheid en veiligheid.’ Een van de eigenaardigheden die ze áltijd zullen toepassen is de wielmaat: ’20 inch, met een 4 inch band. Niet alleen stoer, ook trambaan-proof. Daar hebben wij zelfs indruk mee gemaakt bij de grappenmakers van De Speld.’ Als Robin en Michael hun zin krijgen lazert er straks geen hipster meer van zijn fiets.
Harsweg 19c
2461 EZ Ter Aar
De andere 6 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2022.