Overall-winnaar
Sector-winnaar Toerisme, Horeca, Recreatie en Groothandel | 2021
“Wij kunnen nauwelijks uitleggen hóever wij gaan voor onze klanten,” Dieter Filippo, algemeen directeur en Peter de Ligny, relatiebeheerder, hebben echt moeite met de vraag. “Wij krijgen de klanten die bij ons passen en daar zijn we erg tevreden mee. Wij doen er alles aan om die klanten blij te houden.”
Het bedrijf maakt de afgelopen jaren een flinke groei mee. “Van oorsprong richtten wij ons vooral op vloerenleggers, inmiddels zijn wij uitgegroeid naar een algemene leverancier van bouwmaterialen met een specialisatie in de afbouw.” Aan die nieuwe focus werkt Filippo al sinds hij door de eigenaren Juur en Johan Omtzigt in 2004 bij de zaak werd gehaald. “Daardoor zitten wij goed in de markt en groeit het bedrijf.”
De bouw heeft nogal wat meegemaakt de afgelopen jaren. Eén verandering is de rol van aannemers. “Dat biedt ons kansen,” zegt Filippo. “De aannemer is meer bouwregisseur die zijn onderaannemers het werk laat doen. Daardoor krijgen wij meer verantwoordelijkheid om onze kennis van zaken over de materialen te delen.” Dat gebeurt aan de balie – waar dagelijks de kleinere bedrijven spullen komen halen – en het gebeurt met de grotere klanten in het overleg over projecten. “Tel daarbij op dat wij in onze vestigingen in Rijnsburg en Nieuwegein goede voorraden hebben én wij met onze eigen wagens voor levering zorgen.”
“Onze markt is conservatief, dus doen wij graag verrassende dingen.” De Ligny bedacht een nieuwe manier om leveranciers en eindgebruikers met elkaar in contact te brengen. “Ik heb een oud bureau met een gemakkelijke stoel gekocht en een tweewekelijks ‘spreekuur’ in onze showroom ingesteld. Daar kunnen gebruikers vragen stellen over materiaalgebruik. Leveranciers vinden het belangrijk om zo kennis te maken met ervaringen en verwachtingen. Zij staan in de rij om hier een keer te komen zitten. Na ‘de corona’ beginnen wij weer.”
De conservatieve markt betekent ook dat klanten trouw zijn. “Dat zijn wij ook. Wij zullen altijd meer tijd besteden aan bestaande klanten dan aan het werven van nieuwe. Wij doen niet aan ‘koude acquisitie’, het kost tijd en wij willen niet stoken in andere relaties.” Als er toch een vraag komt, dan doen wij ons uiterste best: “Als iemand belangstelling voor onze diensten heeft dan gaat hij ons meemaken! Van tevoren kan ik zeggen dat onze prijzen, voorraad, logistiek en kennis van zaken kloppen. Maar ons soort groothandel/werk is ook maatwerk. Ben je eenmaal klant, dan zul je ervaren dat wij 24/7 klaarstaan.”
“Onze grotere klanten betrekken ons bij mooie projecten: Paleis Het Loo, het Shell-kantoor in Den Haag of 225 woningen in Zoetermeer. Maar let op: de tegelzetter die een badkamer in Katwijk doet krijgt aan de balie ook een goed verhaal. Die moet ook kwaliteit kunnen leveren aan zijn klant.”
Ze zijn misschien een beetje vreemd bij Omtzigt, maar ze weten wel waar hun prioriteiten liggen.
De Maessloot 5a
2231 PX Rijnsburg