Genomineerde: P. van Tilburg

Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2015

Tot vier jaar vooruit bedenken wat modekleuren kunnen zijn. Een jaar van te voren bepalen wanneer je bloemen levert. Het lijkt onmogelijk maar orchideeënteler Peter van Tilburg doet het. Met de huidige techniek, de juiste accommodatie en gedegen vakkennis is het mogelijk. Noodzakelijk zelfs, want grote afnemers plannen een jaar vol en dat vraagt om exacte levertijden. Mede die nauwkeurigheid leverde Van Tilburg een nominatie voor de Sterkste Schakel op.

P. Van Tilburg in Rijnsburg zit al jaren in de bloementeelt en richt zich sinds 2008 uitsluitend op de teelt van de cymbidium, een orchideeënsoort. Het bedrijf teelt zo’n 80 verschillende soorten en verkoopt deze als snijbloem via de klok van Flora Holland te Rijnsburg, rechtstreeks aan lijnrijders en exporteurs en aan grote bedrijven, zoals medegenomineerde Van der Nagel Flowerpacks die orchideeën-arrangementen maakt.

Bloei sturen voor exacte levering

Voor de grote bedrijven levert Van Tilburg de bloemen volgens strakke planning. De piek ligt rond zes periodes, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of moederdag. Momenten waarop de klanten verwachten dat Van Tilburg in de leveringsvraag kan voorzien. Dat klinkt makkelijker dan dat het is, want een plant is en blijft een natuurproduct. “Ons bedrijf bestaat uit vijf kassen, allemaal met verschillende temperaturen, afgestemd op de groeifase van de plant. Met onder andere koeling en infraroodmetingen kun je steeds strakker sturen, waardoor de bloemen klaar voor productie zijn op het moment dat wij dat willen.”Alles voorzien blijft lastig. Van start tot aan snijden heeft de cymbidium vier jaar nodig en dat maakt het lastig te bepalen welke kleur je gaat telen, want wie zegt wat de modekleur over vier jaar is. “Als producent willen wij maken wat wordt gevraagd”, vertelt Van Tilburg. “Daarom zorgen we er voor dat we de vier hoofdkleuren groen, geel, wit en roze in verschillende tinten altijd hebben. Daarnaast hebben we zogenoemde bijkleuren die wisselen per periode, bijvoorbeeld rood en bruin.”

Voor Van Tilburg is het vanzelfsprekend dat als je klanten wilt behouden, dat je voor ze klaar staat. Niet alleen zorgen dat je in huis hebt wat ze wensen, maar ook snel kunnen leveren. “Het moment tussen bestellen en uitleveren is bij ons heel kort. Zelfs als een klant nu belt en over een uur tienduizend bloemen nodig heeft, dan staan ze klaar of in ieder geval alvast het grootste deel. De klant kan dan verder. Ook al gaat alles om bij ons, andere klanten merken daar niets van.”

Uitdagingen

De uitdagingen gaan voor Van Tilburg verder dan het inschatten van modekleuren en het snel kunnen leveren. Hoe kun je op zo schoon mogelijke wijze je gewas beschermen? Hoe kun je ervoor zorgen dat de bloemen langer staan, zodat de consument er langer van kan genieten? Hoe kun je het klimaat in je kassen op milieuvriendelijke wijze organiseren? Allerlei zaken waar de orchideeteler stappen mee maakt. Levende roofmijt tegen spint. In cellen de bloemen behandelen, zodat ze langer mee gaan. En een houtgestookte centrale om op duurzame wijze de warmte in de kassen te regelen. Verantwoord en duurzaam, maar wel altijd met het doel tot het best mogelijke eindproduct te komen.”


Contactgegevens van P. van Tilburg

Kloosterschuurlaan 10
2231 MT Rijnsburg

TelefoonnummerE-mailadresWebsite