Toerisme, Horeca, Recreatie en Groothandel | 2021
“De ‘schoonmaak’ is een vechtmarkt”, zegt Romano van der Hooft, “maar daar doen wij dus niet aan mee.” Romano is de zoon van oprichter Rick van der Hooft. “Een oplossing waar over is nagedacht is altijd goedkoper dan één voor de laagste prijs.”
Romano studeerde commerciële economie aan de Hogeschool van Leiden. “Studiegenoten werken voor grote bedrijven en zijn dan, bijvoorbeeld, alleen bezig met marketing. Ik vind het veel leuker om iedere dag iets anders te doen: klantencontact, productdemonstraties, helpen in het magazijn en altijd bezig om samen voor de klant problemen op te lossen.” Trotse vader Rick: “Ik geef hem alle ruimte en daardoor heeft hij in drie jaar veel geleerd. Klanten vragen inmiddels direct om hem!”
“Wij leveren hoofdzakelijk direct aan de eindgebruikers: scholen, horeca, bedrijven en (sport)verenigingen. Maar een belangrijk deel leveren wij aan schoonmaakbedrijven. En dan vooral aan schoonmaakbedrijven die worden afgerekend op kwaliteit in plaats van tarieven.” Van der Hooft senior begon zijn bedrijf met de levering van smeermiddelen, maar werd steeds vaker gevraagd of hij ook de bijbehorende schoonmaakmiddelen kon leveren. “Voor smerige smeermiddelen heb je dus heel goede schoonmaakmiddelen nodig.” De nadruk op kwaliteit is blijven hangen. “Middelen die écht goed schoonmaken lossen twee problemen op: vuil en stank verdwijnen en je bent sneller klaar. Daarmee bespaar je dus ook nog eens op de totale schoonmaakkosten.”
Ruim 2.500 opdrachtgevers bestellen wekelijks middelen en materialen. “Disposables – papieren handdoekjes, handschoenen, etc – lopen het hardst. Daarna de middelen voor vele soorten vuil. En wij leveren een complete range aan materialen, van borstels en dweilemmers tot stofzuigers en veegmachines.” Sinds de verhuizing van het bedrijf naar Voorschoten is het sterk gegroeid. “Wij krijgen veel directe aanvragen van mensen die via-via van ons gehoord hebben. In twee regio’s hebben wij nu eigen vertegenwoordigers en de bezoeken van onze vaste monteur genereren ook veel extra werk. Wanneer je eenmaal als vertrouwd gezicht over de vloer komt dan leidt dat vanzelf tot meer wensen.”
Echte oplossingen aandragen is voor Rical het mooiste van het werk. “Zomaar een voorbeeld: op (lagere) scholen hoor je altijd over de plaslucht op WC’s. Ons schoonmaakmiddel doet meer dan – kort – een prettig geurtje aanbrengen, ons middel heeft een enzym dat bacteriën afbreekt.” De opgedane ervaring voor het ene probleem past Rical toe bij nieuwe problemen. “Wij hebben lol in de uitdagingen die klanten ons voorleggen. Daar willen wij altijd het fijne van weten, zodat wij goed kunnen meedenken over passende oplossingen. Dan bespaar je tijd en geld voor je klant.
Op die manier heeft het bedrijf in de loop van meer dan vijfentwintig jaar een indrukwekkend eigen assortiment middelen opgebouwd voor alle mogelijke situaties. Zoon Romano is er klaar voor om die traditie voort te zetten.
Dobbeweg 10
2254 AG Voorschoten