Publieksprijs
Detailhandel Non-food (overig) | 2019
“Mijn vrouw Lenneke en ik runnen samen de kapsalon”, zegt Herbert Scheers, “Anna Hadjuczenia de schoonheidssalon en Odette Maas is therapeutisch masseuse, beiden hebben een eigen ruimte. Dit maakt dat wij een voor deze regio uniek aanbod onder één dak hebben.” Een mini spa in de Hoofdstraat van Hillegom.
Herbert werkte jaren bij de in Hillegom ‘beroemde’ Dick Seysener en kreeg de gelegenheid om diens zaak over te nemen. “Ik heb gezegd dat hij dat meteen moest doen,” zegt Lenneke, “en vanaf dat moment hebben wij samen niet meer stil gezeten. Nu hebben wij tien mensen in dienst, een mooie nieuwe locatie en een breed aanbod van diensten.” Toen Scheers begon waren er nog maar drie grote kapperszaken in het dorp. Dat is nu wel anders. “Wij zijn meteen vernieuwingen gaan invoeren: alle dagen van de week open, koopavonden, doorwerken in de vakanties, werken met en zonder afspraak. De nieuwe zaak is maar de laatste verandering. Wij zien genoeg mogelijkheden om rond het concept ‘persoonlijke verzorging’ nog jaren te blijven ontwikkelen.”
“Onze klanten komen hier om zichzelf te verwennen. (Ja, ook de stoere mannen met baarden die netjes bijgeknipt moeten worden.) Persoonlijke verzorging ‘is the name of the game’. Samen met Anna en Odette mikken wij erop om onder één dak zoveel mogelijk verzorging te kunnen combineren. Daarvoor hebben wij de ‘mini day spa’ bedacht. Een arrangement waarbij je jezelf bijna drie uur helemaal aans ons kunt overgeven.” Anna Hadjuczenia (Anna’s Beautysalon) en Odette Maas (Massagesalon Odette) zijn als zelfstandig ondernemers op hetzelfde adres gevestigd.
“Na de huisarts of de tandarts zitten wij het dichtst op onze klanten,” zegt Herbert, “Daar moet je dus héél zorgvuldig mee omgaan.” Je zit aan het hoofd en het lichaam van klanten en door die nabijheid hebben klanten ook de neiging om van alles over zichzelf te vertellen. “Dat móet je hier allemaal binnen houden. Dat maakt het beroep niet alleen fysiek zwaar – door het staan en lopen – maar soms ook emotioneel zwaar. Dat leer je niet op de opleiding.” De meeste medewerkers van Scheers werken er al tien tot twintig jaar. “Die kennen hun klanten en weten hoe ze ermee om moeten gaan.”
Lenneke: “Vergeet overigens niet dat onze zaak ruim 3.500 klanten heeft. Het is nog een hele toer om die ook commercieel goed te blijven bedienen – zoveel mensen, zoveel wensen. Ik ben heel actief met serviceberichten, gekoppeld aan ons klantenbestand, aan de gang om dat zo zorgvuldig mogelijk te doen.” Bevalt de klanten dat? “Ja, een herinneringsmailtje voor een knipbeurt, met direct een knop om die online in te plannen, wordt heel erg gewaardeerd!”
“Wij houden heel erg van schoonheid. Dat vinden wij ook voor onze omgeving belangrijk. Daarom hebben wij zeer bewust gekozen voor milieuvriendelijke verzorgingsproducten: natuurlijke ingrediënten, dierproefvrij, biologisch geteeld.” Da’s beter voor de klant en beter voor de omgeving.
Hoofdstraat 88
2181 EG Hillegom
De andere 6 genomineerden van Detailhandel Non-food (overig) in 2019.