valentijn opticiens – brilmode voor iedereen

Door corona kwam de verkoop in de zaak op een hoger kwaliteitsniveau terecht

Retail Non-Food | 2024

‘In 2024 vieren wij het veertigjarig bestaan van het bedrijf. De nominatie voor de Sterkste Schakel dit jaar vinden wij daar een prachtige opsteker bij.’ Jesper Schijf, die al zeventien van die veertig jaar heeft meegemaakt en sinds 2020 de eigenaar is vindt het vooral mooi voor het team. ‘Wij zetten sinds een aantal jaar in op een ándere manier om klanten te bedienen. Fijn om te merken dat dat aanslaat.’

Die ándere manier van omgaan met klanten heeft te maken met een nieuwe focus op de betekenis van het werk. Schijf: ‘Wij hebben de onderlinge taakverdeling in ons bedrijf veranderd: bij ons krijgt iedere klant met één persoon te maken die het hele proces begeleidt: de ontvangst, de oogmeting, de selectie van een montuur en het glasadvies. Daarmee onderscheiden wij ons van veel andere opticiens. Wij vinden het lekkerder werken en de klant lijkt het te waarderen.’

‘Wij kennen elkaar’

Een extra voordeel van de nieuwe manier van werken is ook dat de klant de medewerker beter leert kennen. ‘Een klant heeft dan ook meteen een vast aanspreekpunt voor een volgend bezoek aan de zaak. Ik vind het prachtig wanneer mensen specifiek om één van onze medewerkers vragen. Hoe meer klantenbinding kun je hebben?’ Met zes eigen medewerkers, een audicien en een optometrist kan Valentijn de vraag net aan. ‘Wij hebben een mooie omzetgroei meegemaakt in de laatste jaren, met groei van het aantal klanten. Ze weten ons hier in Ter Aar uit de wijde omgeving te vinden.’

De nieuwe manier van doen werd deels ingegeven voor de winkelbeperkingen in de coronatijd. ‘Wij zijn toen overgeschakeld op werken op afspraak. Dat leidde tot minder nabezoeken, terwijl wij nauwelijks omzet verloren. De verkoop kwam op een nog hoger kwaliteitsniveau terecht.’

Van leerling naar eigenaar

Jesper Schijf wist na zijn middelbare school niet zo goed wat hij wilde. Hotelschool leek hem wel wat. Maar onregelmatig werk in de horeca vond hij toch weer niets. Zoekende naar iets beters kwam de plek van leerling-opticien op zijn pad. ‘Bij Valentijn was een plek en ik ben de opleiding gaan doen. Wat mij vrij snel aansprak was de enorme afwisseling van het werk. Het vak heeft een technische kant, een zorgzaam element en je krijgt continu nieuwe mensen over de vloer.’ Oprichter Jeroen Valentijn liet de jonge Jesper hard werken. ‘Dat was aanpakken, maar ik heb nooit meer aan iets anders gedacht.’ Wat Jesper ook deed was meteen duidelijk maken dat hij ooit voor zichzelf wilde beginnen. ‘Ook dat bleek bij Valentijn mogelijk. Vanaf 2015 heb ik mij in stapjes ingekocht en sinds 2020 ben ik de trotse eigenaar.’ In die zelfde jaren is het hele team van het bedrijf overigens verdubbeld.

Er zit nog meer groei in deze zaak

Met de gestage groei van het bedrijf verwacht Jesper nog meer mensen aan te kunnen nemen. ‘De vraag naar brillen zal niet krimpen en de vraag naar een goede bril stijgt alleen maar. En terwijl de bevolking vergrijst merken wij dat het aandeel jongeren bij ons niet kleiner wordt. Wij hebben voor hen niet alleen een passend aanbod, maar is onze aanpak ook aansprekend. Wanneer die allemaal klant blijven de komende jaren, dan ziet de komende veertig jaar er goed voor ons uit.’


Contactgegevens van Valentijn Opticiens

Essenlaan 26
2461 DH Ter Aar

• Bel: 0172605028 • E-mail: [email protected] • Website: www.valentijnopticiens.nl