van der voort schoenen – bij ons vind je alle topmerken

Traditionele schoenenzaak verdubbelt omzet door online te gaan

Retail Non-Food | 2024

Volgend jaar viert van der Voort Schoenen in Voorschoten het zestig-jarig bestaan. Marco van der Voort werkt al sinds 1986 in de zaak die zijn vader en oom begonnen. ‘Het enige dat hier in de loop der jaren hetzelfde is gebleven is ons adres. Voor de rest is álles veranderd. De collectie, het interieur, het soort schoenen, de gemiddelde leeftijd van onze klanten en het belang van online verkoop.

‘Ik ben al meer dan tien jaar geleden – binnen het samenwerkingsverband topshoe.nl – aan online verkoop begonnen. In die tijd hebben wij die manier van doen goed onder de knie gekregen.’ Het was experimenteren met merken en prijzen en met het ontwikkelen van de beste verzendmethodes. ‘Ook het retourbeleid is een belangrijk onderdeel van een webshop. Een website maken is bij lange na niet het moeilijkste van het opbouwen van online verkoop. Het meeste werk gaat in al die ándere aspecten – logistiek, prijsstelling, up-to-date houden – zitten. Dat vergeten sommige winkeliers nog wel eens.’ Van der Voort is blij dat hij er vroeg bij was. ‘Wij hebben nu een uitgekiende online-strategie voor verkoop op meerdere kanalen. Daardoor ging de verkoop tijdens de coronaperiode redelijk door.’

In de winkel word je geholpen

Van der Voort ging op zijn 19e werken bij zijn vader in de zaak. ‘Toen hij met pensioen ging was ik allang aan het werk verknocht. Het vak sprak mij natuurlijk aan, om de schoenen en omdat je iedere dag andere mensen in de zaak hebt die allemaal aandacht krijgen. Op dat punt zijn wij juist weer niet veranderd.’ Wekelijks ontvangen ze honderden mensen in de winkel die geholpen willen worden. ‘Bij ons kun je nog rustig een paar schoenen uitzoeken, uitproberen of ze goed passen en of ze goed staan bij wat je draagt. Ons team heeft verstand van schoenen, maar zeker ook van contact met mensen. Ons team kijkt en luistert goed naar onze klanten en helpt ze met beslissingen. Uiteraard kijken onze professionals dan ook naar de vorm van de voeten en vragen naar de bedoeling van ‘de loper’ met de schoen. Dan kunnen wij adviseren over de leest en de pasvorm. Dat zijn dingen die je dan weer niet in een webshop kunt doen.’ En terwijl de doelgroep daarvoor een wat oudere gemiddelde leeftijd heeft is dat voor Van der Voort een pluspunt. ‘Dat is een groep mensen die groeit en die genoeg te besteden heeft. Dikke kans dat de jongeren van nu, straks alsnog bij ons de zaak binnenwandelen.’ Niet verkeerd om dan alvast online je naam te vestigen.

De opkomst van de sneaker

‘Dé klassieke herenschoen – zwart, glad en met veters of een gesp – is bijna helemaal uit het modebeeld verdwenen. Iedereen draagt sneakers.’ Maar de sneakers van tegenwoordig zijn wél kwaliteitsschoenen. ‘Het is niet meer de sportschoen van vroeger. De beste merken – zoals Van Bommel – maken tegenwoordig mooie uitvoeringen. Die sneaker zien wij ook terug bij de damesschoenen en daar zijn er nog meer modieuze varianten. De vertrouwde merken die wij voeren hebben daarin voldoende aanbod.’

Online op verschillende platforms

Naast Topshoe staat de collectie van Van der Voort ook op bol.com en op de eigen site. ‘Het is leuk om te zien hoe die verschillende platforms werken. Onze eigen site is vooral onze online-etalage, Topshoe.nl en bol.com zijn échte verkoopplatforms. Wij denken dat wij daarmee de markt aardig vangen.’ Voorlopig heeft hij er zijn handen vol aan en zijn het volwaardige pijlers onder het bedrijf geworden.


Contactgegevens van Van der Voort Schoenen

Schoolstraat 34
2251 BK Voorschoten

• Bel: 0715613584 • E-mail: [email protected] • Website: www.vandervoortschoenen.nl