van zelst automaten – familiebedrijf en dé duurzaamste koffiespecialist van nederland sinds 1975
‘In honderden kantoren, garages, gemeentehuizen, werkplaatsen en sportkantines in heel Nederland genieten mensen iedere dag van ónze koffie.’ Vestigingsmanager Willem Blom en accountmanagerRené van Giezen zijn er trots op. Voor hen is het mogelijk maken van de dagelijkse vanzelfsprekendheid van ‘een bakkie’ het mooiste werk dat er is. ‘Als de koffie op is, dan staat het werk stil. Dus stappen wij met plezier zelf in de auto als de nood aan de man is bij een klant.’
‘Wij brengen altijd een glimlach naar onze klanten. Zij kunnen er van op aan dat de koffiezetautomaten het altijd doen en dat de voorraden goed gevuld zijn.’ Met tien werknemers in de vestiging Sassenheim van Van Zelst automaten bedienen Willem en René duizenden klanten in een regio van Den Helder tot aan Dordrecht en van Den Haag tot Utrecht. Ze doen trouwens veel meer dan alleen het leveren – of verhuren – van koffieautomaten. ‘Uiteraard hebben wij ook waterkoelers, vending machines, frisdrank- en soepautomaten. Daar hoort dus ook alle mogelijke inhoud voor die machines bij. En om het de klant nog makkelijker te maken kun je bij ons ook de koekjes, suikerzakjes en alle andere boodschappen voor je coffee-corner krijgen.’
‘Van Zelst is begonnen rond de opkomst van de koffieautomaten. Met als hoogste doel om zoveel mogelijk service te verlenen. Iedereen wil zijn gasten en zijn medewerkers lekkere dingen voorzetten. Dus is het assortiment van Van Zelst meegegroeid met de vraag. Wij leveren daarbij ook dranken voor de vrijmibo of andere feestelijke gelegenheden, met de bijbehorende snacks. En tenslotte leveren wij ook nog kantoorartikelen, hygiënisch papier en schoonmaakmiddelen. Je zou de deur niet meer uit hoeven, want wij brengen het.’
Zo’n breed palet aan leveringen en diensten ontstaat niet zomaar. ‘Het begint bij dienstbaarheid en bij vertrouwen. De groei van het bedrijf is begonnen bij de klanten die ons steeds meer gingen vragen. Dat ga je voor ze proberen te realiseren en wanneer dat lukt groeit het vertrouwen. Dat is dan weer aanleiding voor extra verzoeken van je klanten. Wij zullen er alles aan doen om dat vertrouwen te blijven verdienen.’ Met de tientallen jaren ervaring van fijnmazige distributie en dienstverlening gaat dat Van Zelst goed af. ‘De vertrouwensband – en de lange relaties – met onze klant houden wij vast door zorgvuldig om te gaan met persoonlijk contact. Al onze medewerkers snappen dat.’
Relaties zijn niet het enige dat Van Zelst graag zo duurzaam mogelijk ziet. Ze hebben ook veel aandacht voor klimaat en sociaal ondernemen. ‘Koffie is een natuurproduct dat wij importeren. Bij de teelt en het transport is minimaliseren van CO2 uitstoot en een eerlijke opbrengst voor lokale boeren een groot goed. In samenwerking met onze grote merken – DE, Nescafé, Wonder Beans en ons private label Mélange d’Or – proberen wij het kimaatneutraal gecertificeerde aanbod zo groot mogelijk te maken.’ En al hun bedrijvigheid in Nederland – kantoren, opslag, transport – is al sinds 2015 door besparingen en compensatie gecertificeerd klimaatneutraal! ‘Ook dat weten onze klanten van ons te waarderen.’
Hub van Doorneweg 10
2171 KZ Sassenheim
De andere 6 genomineerden van Dienstverlening Groot in 2024.