Detailhandel (> 5 medewerkers) | 2015
“Het is toch gek dat mensen wel een- of tweemaal per jaar hun gebit laten controleren, terwijl ze voor een leesbril naar een willekeurige winkel om de hoek gaan,” stellen Cees Bos en Anton Kreike van Clair Optiek in Sassenheim en Voorhout. Een interview naar aanleiding van de nominatie voor de Sterkste Schakel.
Zelf dokteren doen we niet, daar wagen we ons niet aan, zeggen Cees Bos en Anton Kreike. “Wel zijn we een vangnet voor de huisarts en de oogarts. Aan de ogen kun je namelijk zien of mensen gezond zijn. We meten de oogdruk en de dikte van het netvlies en kijken naar mogelijke afwijkingen in het oog. Zo ontdekken we bijvoorbeeld of iemand staar of suikerziekte heeft. In dat geval verwijzen we door naar een arts.” Preventie wordt steeds belangrijker, signaleren de beide optometristen. “Daar zijn we sterk in. Conform onze slogan ‘Uw zicht is onze zorg’ krijgt ons vak steeds meer inhoud. Door regelmatig je ogen te laten controleren, kun je ziektes en oogafwijkingen voorkomen, ook bij kinderen en ouderen.
Het controleren van de ogen bij kinderen en ouderen is een specialiteit van Clair Optiek, dat tien medewerkers heeft. Regelmatig werken de optometristen in opdracht van verzorgingshuizen voor ouderen en voor de jeugdgevangenis in Teylingen. Ook gemeenten en bedrijven als AkzoNobel roepen de hulp in van Clair Optiek om de ogen van hun medewerkers te controleren.
Cees Bos en Anton Kreike zitten al jaren in het vak. Voordat Cees Bos 21 jaar geleden de zaak in Sassenheim overnam, was hij jarenlang filiaalchef. Anton Kreike kwam anderhalf jaar geleden in dienst bij Clair Optiek om de tweede winkel in Voorhout te leiden. Ervoor werkte hij onder andere bij een opticien in de Amsterdamse PC Hooftstraat, dé winkelstraat van Nederland. “Daar weten ze heel goed wat klantgerichtheid inhoudt,” zegt Anton.
De ervaring die Anton opdeed in Amsterdam, is zeer welkom bij Clair Optiek. “De mens staat bij ons centraal,” schetsen Anton en Cees. “Om een objectief advies te kunnen geven, moet je een goed contact hebben met je cliënt en de tijd voor hem nemen. Wat voor werk doet hij? Zit hij achter een computer of heeft hij juist veel oogcontact met mensen. Gebruikt hij medicatie? We willen alles weten.” Clair Optiek combineert dit met een modern en kwalitatief goed assortiment brillen. “We werken nauw samen met onze leveranciers en kopen vaak rechtstreeks in bij fabrikanten, zodat we een betaalbare en toch bijzondere bril kunnen leveren. Ook dat is belangrijk, want met een bril laten mensen zien wie ze zijn.”
Herenstraat 60D
2215 KJ Voorhout
De andere 5 genomineerden van Detailhandel (> 5 medewerkers) in 2015.