Dienstverlening (> 5 medewerkers) | 2019
“Er is maar één manier om onze klanten blij te maken en dat is ervoor zorgen dat onze mensen goed in hun vel zitten.” Marcel Vrijburg van schoonmaakbedrijf De Zwart facilitaire diensten legt met plezier uit wat hij het belangrijkst in zijn bedrijf vindt. Sinds drie jaar is hij eigenaar van het bedrijf waar hij ooit als uitzendkracht begon. Zijn echtgenoot Wendy ondersteunt hem, net zoals hij dat doet bij háár bedrijf. Samen bestiert het ondernemersechtpaar namelijk nóg drie ondernemingen, waaronder een gastouderbureau, een webshop en een administratiekantoor.
“Wij kunnen het ondernemen niet laten,” zegt Marcel, “Ik ben bij De Zwart binnen- gekomen als uitzendkracht om de telefoon op te nemen. Wanneer de telefoon niet ging, ging ik ordners sorteren. En toen ik daarmee klaar was ging ik inkopen in de boekhouding invoeren. Ik kon geen werk laten liggen.” Dat is inmiddels zeventien jaar geleden. Tegen de tijd dat de vorige eigenaar het rustiger aan wilde gaan doen was Marcel klaar om de zaak over te nemen.
“Na drie jaar eigenaar van het bedrijf durf ik te zeggen dat de overname is gelukt.” Dat is bescheiden, want de klanten zijn behouden en het bedrijf is zelfs gegroeid. Hoe heeft hij dat gedaan?
“Onze insteek voor het tevreden houden van onze opdrachtgevers is ónze mensen het werk zo leuk mogelijk maken. Wanneer onze medewerkers niet gestresst zijn, doen ze graag net dat beetje extra voor onze klanten. Dus gaat al onze aandacht naar goed inroosteren, naar zorgen voor de juiste spullen, naar een redelijke beloning en naar inspraak en zelfstandigheid van onze medewerkers. Zij doen niet alleen het werk, maar zij zijn ook het gezicht van ons bedrijf.”
“Ik werk altijd heel transparant. Ik ben voor het geven van openheid van zaken, duidelijkheid en eerlijkheid. Dat helpt onze medewerkers om zaken waar zij tegenaan lopen bespreekbaar te maken.”
Belangstelling voor de privésituatie van medewerkers is het sluitstuk. “Ik heb de functioneringsgesprekken afgeschaft. Het leidt helemaal nergens naar om mensen te vragen naar hun carrière wensen in ons soort werk. Wat wél werkt is ze duidelijk maken dat het bedrijf altijd voor ze klaar staat.” Middels onze voortgangsgesprekken.
Er gebeurt van alles in ‘de schoonmaak’. Dat is goed voor de klant en het is goed voor het milieu. “Soms duurt het wel even voordat mensen het in de gaten hebben. Bij het werken op grote hoogte heeft de waterlans met osmosewater de ouderwetse ladder vervangen. Het osmosewater droogt streeploos op, dus dat hóef je niet na te zemen. Dat was wennen voor de klant.” Net zo hebben microvezeldoekjes het zeepgebruik verminderd en bespaart nanocoating voor vloeren veel tijd en geld. “En met onze eigen zonnepanelen wekken wij net zoveel stroom op als wij bij klanten verbruiken met stofzuigen. Dat is dus CO2-neutraal.”
‘De schoonmaak’ ontwikkelt zich snel en Marcel laat De Zwart facilitaire diensten daar flink aan meedoen. “Over weer eens drie jaar ziet dit bedrijf er misschien weer heel anders uit.”
Vennestraat 16
2161 LE Lisse