“Het leuke van mijn vak?” zegt Peter de Boer halverwege het interview. “Dat is de diversiteit aan klanten die je mag bijstaan, van de bakker om de hoek tot de directeur van een groothandel met 150 medewerkers. Enthousiaste ondernemers die je een inkijkje geven in hun bedrijf, en die je zakelijk en persoonlijk mag adviseren.”
Peter de Boer is een van de vier partners bij Driebergen Accountants. Naast Peter zijn dat Fred Sieval en broer en zus Wim en Diana Driebergen. Peter, Fred en Wim zijn al jarenlang partner bij Driebergen Accountants, Diana trad dit jaar aan. Ieder heeft zijn eigen aandachtsgebied en specialisme. Diana is registeraccountant en houdt zich bezig met controle van jaarrekeningen. Fred is fiscalist. Wim, ook registeraccountant, staat bedrijven in zwaar weer bij, maar ook bij fusies, overnames of andere ingrijpende beslissingen. En Peter is allround adviseur en tevens verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op het kantoor.
In bijna 45 jaar tijd groeide Driebergen uit tot een middelgroot accountantskantoor met dertig medewerkers en een divers klantenbestand in de driehoek Amsterdam, Alphen en het Westland. Driebergen bedient alle branches, met een duidelijke focus op bedrijven uit de sierteeltsector en dienstverleners die gelieerd zijn aan de sierteelt. “We hebben nog steeds klanten uit de begintijd,” zegt Peter. “Ook veel van onze medewerkers zijn al langere tijd bij ons in dienst. Dat is goed voor de continuïteit en zorgt voor korte lijnen en een persoonlijk aanspreekpunt voor de klant, voor wie je vaak een vertrouwenspersoon bent.”
Driebergen levert diensten op het gebied van accountancy, belastingaangifte en salarisadministratie. “Dat is onze basisdienstverlening,” zeggen Peter en Diana. “Maar advisering wordt steeds belangrijker. We sturen mee in de cockpit, samen met de ondernemer. We ondersteunen ondernemers bij complexe en emotionele zaken als overnames, fusie en bedrijfsoverdracht. Ook helpen we bedrijven die in zwaar weer verkeren, bijvoorbeeld bij hun gesprekken met de bank.”
Tastbaar bewijs van de groeiende adviesfunctie is de introductie van twee nieuwe tools, dit jaar: benchmarkrapportages en een ondernemerskompas. Het kompas is een digitale vragenlijst voor ondernemers. Na het invullen krijgt de ondernemer een model met knelpunten en aanbevelingen, dat uitnodigt om na te denken over de strategie. De benchmarkrapportage is bedoeld om vergelijkingen te kunnen maken met soortgelijke bedrijven in de branche.
Diana: “We zijn aangesloten bij het SRA, de brancheorganisatie met 370 kantoren. De jaarrekeningen van klanten van deze kantoren worden anoniem ingevoerd. De benchmarkrapportages die hieruit rollen, leveren een zuiver beeld op van de prestaties van bedrijven per branche.” Peter: “Mooi voorbeeld is een installatiebedrijf dat er dankzij de benchmark achterkwam dat de personeelskosten hoger waren dan in de branche gebruikelijk is. In zo’n geval kijk je wat er aan de hand is en houden we ondernemers een spiegel voor.”
De Ruijterstraat 2
2231 RV Rijnsburg
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening in 2015.