drinxx -  ontdek, proef en geniet, sinds 1916

De klant verdient dat wij altijd snel zijn en het simpel houden

Horeca & Retail Food | 2025

‘Ik houd mijzelf en onze medewerkers aan slechts één managementregel: handel alles dat vandaag opkomt, vandaag af. Vragen, bestellingen, facturen, reclames: wanneer je meteen handelt, dan blijf je bij met de ‘workflow’. Nog belangrijker: ik vind dat de klant dat verdient. Onze klanten: vooral de horecaklanten van onze groothandel hebben geen zin en geen tijd voor gedoe.’

Harry Wijdeveld was onder andere commercieel directeur van een bierbrouwerij in Limburg en een drankengroothandel in het midden van het land. ‘Daar heb ik geleerd om alle zaken voor onze klanten zo snel, simpel en transparant mogelijk te houden. Geef ze maximale vrije keuze, maak geen onoverzichtelijke prijs- en kortingschema’s en zorg voor persoonlijk contact: direct met de vaste chauffeur, met mij of aan de telefoon.’ Dat ze vervolgens alle mogelijke vragen en problemen onmiddellijk afwerken wordt op prijs gesteld. ‘Het is ook gewoon leuk voor onszelf, wanneer je dingen meteen weg kunt werken. Klanten zijn er hartstikke blij mee en  laten dat merken.’

Omzet in zeven jaar verviervoudigd

‘Ik heb zo vaak een café- of restauranteigenaar moeten helpen met zijn huur- of drankencontracten.’ Met zijn ervaring weet Harry waar hij het over heeft. ‘De manier waarop de grote concerns hun prijsafspraken maken is té onoverzichtelijk geworden voor de gemiddelde horeca-ondernemer. Die ziet door de bomen het bos niet meer. Staffelkortingen, statiegeldberekeningen, betalingskortingen, maar ook bruikleen van inventaris, maken het plaatje voor de horeca-ondernemer onduidelijk.’ Drinxx staat daar buiten. ‘Ik houd zelf ook van eenvoud en heb dus een heel eenvoudig plaatje voor (potentiële) klanten.’ Kennelijk werkt het, want vanaf het moment dat hij de groothandel in 2017 overnam is zijn omzet verviervoudigd.

Oliemannetje

Werkt de werkwijze van Drinxx voor de leveranciers? ‘Als groothandel heb je twee soorten relaties: je afnemers én je leveranciers. Met onze achtergrond kennen wij die leveranciers ook en zorgen wij in beide richtingen voor rust – en overzichtelijkheid – in de handel. Misschien zijn wij wel meer een soort kussen, dan een oliemannetje.’ Hoe dan ook: de groei van het aantal klanten komt niet alleen van de mond-tot-mondreclame onder de afnemers. ‘Leveranciers tippen ons ook over afnemers die op zoek zijn naar hulp of een nieuwe leverancier. Ook leveranciers waarderen onze bijdrage aan hun werk.’

High-end slijterijen

‘Onze drie slijterijen in Noordwijk, Den Haag en Voorhout bevoorraden wij natuurlijk vanuit onze eigen groothandel, met ongeveer 4.800 dranken. Door onze rechtstreekse contacten bij de fabrikanten en leveranciers hebben wij een breed en diep assortiment eon onderscheiden wij ons ten opzichte van andere slijters. Zo hebben wij, bijvoorbeeld, in alle drie de vestigingen een complete collectie van de betere champagnes van LVMH.’ In de winkels liggen bijna 2.500 artikelen van de mooiste wijnen, bieren en gedistilleerd uit de hele wereld. ‘Het leuke van de slijterijen is dat consumenten ons hier komen vragen naar het nieuwste van het nieuwste. Andersom komt ook voor: in de slijterijen proberen wij of nieuwe producten aanslaan. De relaties van horecabedrijven en met consumenten geven ons een breed beeld op de markt. Daar worden ze allebei beter van.’


Contactgegevens van Drinxx Noordwijk

Maarten Kruytstraat 24
2202 GX Noordwijk

• Bel: 0713612182 • E-mail: [email protected] • Website: www.drinxx.nl

Finale Sterkste Schakel Verkiezing Rijnland 2025

21-03-2025

Meer informatie & kaarten bestellen