Groeiversneller
Internationaal Zakendoen | 2016
In Australië riepen klanten Jetts al tweemaal uit tot fitnesscenter van het jaar: in 2012 en 2013. Als het aan Rosa van de Kerkhof, manager van Jetts Leiden ligt, gaat dat over een paar jaar ook in Nederland gebeuren als de Australische keten van fitnesscenters ook Europa heeft veroverd.
In november is het precies twee jaar geleden dat Jetts zijn eerste en tot nu toe enige vestiging in Europa opende, op het Leidse bedrijventerrein Kanaalpark. “Maar dat gaat veranderen,” zegt Rosa van de Kerkhof, manager van de Leidse vestiging. “De bedoeling is dat Jetts, dat sinds 2007 driehonderd vestigingen in Australië en Nieuw-Zeeland opende, ook elders in de wereld gaat groeien. Op korte termijn openen we fitnesscenters in Engeland en Thailand. En over pakweg twee jaar zijn er ook meer vestigingen in Nederland. Door de mix van de twee culturen – de Australische en de Nederlandse – kan hier iets geweldigs ontstaan.”
Rosa van de Kerkhof kwam bij toeval bij Jetts terecht toen ze twee jaar geleden de Australische eigenaar in Leiden tegenkwam, die in een achterafstraatje bezig was met een flyeractie voor de Leidse Jetts-vestiging. “We raakten in gesprek waarbij ik meldde dat hij op de Haarlemmerstraat meer kans zou maken,” blikt Rosa enthousiast terug. “Vervolgens vroeg hij mij om bij Jetts te komen werken. Dat was het begin van de journey.”
Twee jaar later is Jetts Leiden een drukbezocht fitnesscenter met klanten uit onder andere Leiden, Voorschoten, Leiderdorp en Zoeterwoude en niet te vergeten Australiërs die in Nederland zijn voor vakantie of werk. De vestiging wordt bemand door Rosa en assistent-manager Tom. Vier personal trainers begeleiden de leden tijdens het sporten, waarvan de jongste 12 is en de oudste 82.
Rosa: “Met elkaar vormen we een community waar iedereen welkom is. Service vinden we heel belangrijk. Want: fitness is één, maar service, klantgerichtheid en hygiëne zijn minstens zo belangrijk.” Jetts brengt dit onder andere in praktijk met evaluatieformulieren op de ontvangstbalie, waarop leden tips kunnen noteren. “Naar aanleiding hiervan hebben we de indeling van de zaal veranderd en zijn we bezig met een vendingmachine.”
Wat is de kracht van Jetts, vergeleken met andere fitnesscenters? Rosa: “We willen het meest geliefde fitnesscenter zijn voor onze klanten. Daarom zijn we 24 uur per dag open, ook in de weekenden, zodat mensen kunnen sporten wanneer het hun uitkomt, zonder vaste contracten waar ze aan vastzitten. Verder hebben we lage prijzen en geven we korting aan bedrijven. En tenslotte onze number one rule: service gaat boven alles, zowel in de persoonlijke aandacht aan de leden als het zorgen voor een club die er steeds als nieuw uitziet, met apparatuur die altijd werkt. We focussen ons helemaal op de leden.” Als bewijs hiervoor wijst Rosa op de komst van een concurrerend fitnesscentrum dichtbij Jetts, eerder dit jaar. “Vrijwel niemand heeft zijn lidmaatschap opgezegd. Blijkbaar doen we het dus goed.”
Kanaalpark 140
2321 JV Leiden
De andere 8 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2016.