h.m. meeuwissen – kwekerij van verwilderingsbollen
What you see, is what you get. De 3,5 hectare van Hein Meeuwissen zijn ieder voorjaar een waar pelgrimsoord voor liefhebbers van bloemen. ‘Jaarlijks houden wij open dagen op de kwekerij. Dan kunnen bezoekers – afhankelijk van het weer en het seizoen – een deel van onze meer dan 650 soorten, waarvan 300 narcissen, komen bekijken. Dan kunnen onze klanten zelf alle mooie bloemen zien waarmee ze hun tuin kunnen versieren.’
Behalve die open dagen – in het voorjaar én het najaar – gaan Hein en echtgenote Corrine ook ‘on tour’. ‘Ook weer in beide seizoenen bezoeken wij vele kwekerijdagen, planten- en bloemenmarkten door het hele land. Onze vertrouwde clientèle weet ons daar te vinden. Veel particulieren die zelf hun tuin verzorgen, maar ook tuinontwerpers van naam. Ons assortiment is zo groot en vooral zo uitzonderlijk dat juist de trendsetters er heel graag bijzondere dingen mee doen.’ Zo leverde Meeuwissen bollen voor een tuin die Piet Oudolf aanlegde voor Chanel in Parijs en voor de Engelse ambassade.
De open dagen en het bezoek aan de tuinmarkten passen goed bij de belangrijkste kopersgroep van de kwekerij. ‘Wij kweken voor groothandel en particuliere handel en die laatste wordt steeds groter. Dat past ons als zeer gespecialiseerde kweker. Wij zoeken het niet in de bulk, maar in de bijzonderheden.’ Meeuwissen kan daardoor bollen leveren die anderen niet (meer) hebben. ‘Onze klanten weten ons daarvoor te vinden.’ Natuurlijk zijn dat klanten uit Nederland. Zij kennen Meeuwissen als ‘Hein de narcissenman’. Het zijn ook liefhebbers van verder weg. Zo ontving Meeuwissen dit jaar een groep van enthousiastelingen uit de hele wereld tijdens hun World Daffodil tour.
Twee keer per jaar stelt het bedrijf een catalogus samen met het aanbod. ‘Die catalogus sturen wij rond. Klinkt ouderwets, maar werkt als een trein onder onze doelgroep. Wanneer de catalogus op de mat ploft begint hun dromen over de nieuwe tuininrichting.’ Tegelijkertijd heeft Meeuwissen zijn hele assortiment ook in een webshop staan. ‘De webshop past heel goed bij ons soort bedrijf. Met de catalogus als inspiratie komen de meeste bestellingen daar binnen. Maar de open dagen en het bezoek aan vele beurzen en markten houden ons werk wel persoonlijk.’
‘Wij hebben in Leiden een klant van 91 jaar, die al meer dan vijfentwintig jaar bij ons zijn bollen koopt. Er zijn klanten waarvan wij weten dat ze – deels met onze bollen – wedstrijden voor de mooiste tuin winnen. Wij kennen de grondsoort van de tuin van sommige klanten. Wij weten wie wij met welke soorten het meest blij kunnen maken. Wij besteden er tijd aan om zo dicht mogelijk bij de klant te blijven.’ Doordat Meeuwissen de keuze voor maximale variatie voor een veeleisende doelgroep heeft gemaakt is hij ‘bevrijd’ van de drang naar de goedkoopst mogelijke productie die vele grootschalige bedrijven in de branche voelen. ‘Wij kunnen goede prijzen vragen voor ons werk. De exclusiviteit van vele soorten, onze uitvoerige ondersteuning van de klanten en ons verhaal geven ons bedrijf een uniek plekje in de markt.’
Loosterweg 10A
2215 TM Voorhout
De andere 6 genomineerden van Retail Non-Food in 2025.