“Ze noemen me wel de kasteelheer van Teylingen,” zegt Gerard Rutgrink lachend. Gerard is behalve hovenier ook voorzitter van de stichting die de Ruïne van Teylingen beheert. Pal naast het 800 jaar oude monument, dat jaarlijks 7.000 bezoekers trekt, heeft Rutgrink zijn werkplaats en kantoor dat – hoe kan anders – in middeleeuwse stijl is ingericht.
“Ik zit al 27 jaar op deze mooie plek midden in het groen,” zegt Gerard. “Ik houd van groen, maar ook van de sociale contacten die dat met zich meebrengt. Daar waar een collega-hovenier twintig minuten bij een klant zit om de plannen door te spreken, plan ik één tot anderhalf uur in. Dat is belangrijk voor een goed advies en om een eerlijke prijs te kunnen bieden. Tussen de regels door vertellen mensen wat ze willen. Zo kom je achter hun voorkeuren en wensen.”
Tijdens een overleg met particuliere klanten kijkt Gerard altijd in hoeverre de klant zelf mee kan helpen in de tuin, niet alleen bij het leeghalen van zijn tuin maar ook als het gaat om het onderhoud. “Dat scheelt niet alleen geld, maar zorgt ook voor meer betrokkenheid. Uiteraard geven wij in zo’n geval advies en begeleiden wij de klant, desgewenst met materieel, zodat deze met meer vertrouwen zijn bomen en struiken snoeit. Zo verbinden we de klant als het ware met zijn tuin.”
Meedenken met de klant beperkt zich niet tot de eigenaar zelf, benadrukt Gerard, die graag ‘met zijn handen in de grond zit’. “Je doet het met elkaar. Samen met je medewerkers vorm je een sterke schakel tussen de klant en zijn tuin. Natuurlijk zijn vakdiploma’s en klantgericht gedrag belangrijk. Niet voor niets waren we als een van de eerste hoveniersbedrijven VCA-gecertificeerd en zijn we lid van de branchevereniging van hoveniers. Maar vooral moet er ruimte zijn om mee te denken. Zo kom je, samen met de medewerkers en onze vaste groep onderaannemers, tot nieuwe inzichten en de beste resultaten. Door anders te denken dan de grijze massa onderscheiden we ons van concurrenten. Ik denk dat dit de reden is waarom we al 35 jaar iets kunnen betekenen voor onze klanten.”
De klantenkring van het hoveniersbedrijf is heel divers en bestaat voor 60 procent uit bedrijven en instellingen, zoals woningbouwverenigingen, bejaardenhuizen, scholen en verenigingen van eigenaren. De overige 40 procent zijn particuliere klanten. De grootte van de tuinen varieert van 2 m2 tot 2 hectare. Het hoveniersbedrijf is voornamelijk in de Duin- en Bollenstreek actief. Het bedrijf heeft zes mensen op de loonlijst staan, is al meer dan 25 jaar leerbedrijf en werkt met een flexibele schil van onderaannemers, waardoor alles in één hand blijft en de klant één aanspreekpunt heeft.
Constantijnlaan 9
2171 ZC Sassenheim
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening in 2015.