Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2015
Hoewel in de modebranche steeds meer online wordt gekocht, kun je in de lingerie persoonlijk nog echt wat betekenen meent Cobie Melman. Samen met echtgenoot Paul runt zij al 35 jaar de gelijknamige lingeriezaak in Sassenheim. De winkel is eigentijds met sfeervolle elementen uit de jaren ’50. Achter de toonbank prijkt een houten kast waarin vroeger de BH’s werden getoond, op de kast een antieke paspop. Maar het allerbelangrijkste is de vriendelijke, persoonlijke benadering van het deskundige team. Dát maakt dat klanten keer op keer de winkel weer weten te vinden.
Melman Lingerie, speciaalzaak in lingerie, bad-, nacht- en beenmode, staat bekend om de goede service, haar uitgebalanceerde assortiment en het vakkundige en eerlijke maatadvies. De roots van Melman Lingerie gaan terug tot 1907 toen opa Melman startte met Modehuis Melman. De grote naamsbekendheid van Melman Lingerie die is opgebouwd in en rond Sassenheim heeft een trouwe klantenkring opgeleverd die van heinde en verre komt.
“Laatst kwam een vriend van ons een kennis uit Katwijk tegen in het park. Op de vraag wat hem hier bracht, kreeg hij als antwoord ‘mijn vrouw is een badpak aan het passen bij Melman Lingerie´. Twintig meter verder komt hij een andere kennis – nu uit Rijnsburg – tegen. ‘Ook hier?’ Wat hij als antwoord kreeg? Dat ook zijn vrouw bij ons aan het winkelen was!”, vertelt Cobie met een glimlach. “Ook al verhuizen mijn klanten, ze blijven komen en dat doet ons goed.”
Melman Lingerie profiteert veel van mond-tot-mondreclame. “Vrouwen komen op advies van hun moeder, zus, vriendin of buurvrouw. Ze zeggen gekscherend tegen elkaar: ‘Ze zien door je jas heen wat voor maat je hebt’”, lacht Cobie. De ruim 35 jaar vak-ervaring zorgt er voor dat de medewerkers klanten snel, gericht en deskundig kunnen helpen. Melman Lingerie werd dan ook niet voor niets genomineerd in de Sterkste Schakel Verkiezing. “In lingerie kun je echt nog wat betekenen voor je klant. 70 tot 80% loopt nog steeds met een verkeerde maat rond. Dagelijks maken we mee dat we een vrouw een andere maat adviseren dan ze zelf had gedacht. Wij meten het op en laten ze passen. Online kan dat bijvoorbeeld niet, daarom hebben wij geen webshop. Bij ons in de winkel zien ze hoe mooi het staat en voelen ze hoeveel beter dat zit. Het is mooi om te zien: vrouwen in onze lingerie gaan meteen rechterop staan, stralen meer zelfvertrouwen uit en dat is onze missie: de Melman-vrouw zit goed in haar vel en dat zie je!”
Klantgerichtheid gaat verder dan een goed advies in de winkel. Het begint al met inkoop. “Omdat we een goede band met onze klanten hebben, bedenken we al bij de inkoop wat voor welke klant interessant is. Vervolgens bellen we die klant op om haar te informeren dat we wellicht wat leuks voor haar hebben. Ook houden we via e-mails onze klanten op de hoogte van nieuwe collecties en acties.” Hoewel veel van de producten seizoensoverschrijdend zijn, zijn ook in de lingerie de seizoenen en trends van invloed op de collectie en blijft de winkel vernieuwen. Het kleurbeeld verandert mee en materialen veranderen. Wat onveranderd blijft, is dat het assortiment van Melman Lingerie de betere lingeriemerken vertegenwoordigt in diverse kleuren en maten, voor jong en oud, van 70A tot 100H.
Hoofdstraat 179
2171 BB Sassenheim
De andere 6 genomineerden van Detailhandel (< 5 medewerkers) in 2015.