Sector-winnaar Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2015
“Wijn moet je proeven. En je moet er over kunnen filosoferen,” zegt Ernst ten Haaf van Wijnkoperij Henri Bloem in Leiden. Deze opvatting over zijn vak leidde tot een nominatie voor de Sterkste Schakel. Een nadere kennismaking.
Ernst ten Haaf maakte in april 2008 een opmerkelijke carrièreswitch. Zat hij tot dat moment in de directie van een groot internationaal marktonderzoekbureau met zeshonderd man personeel, in 2008 opende hij een vestiging van Wijnkoperij Henri Bloem in Leiden. Dat komt ervan, als je een passie hebt voor wijnen.
In de aanloop er naartoe volgde hij een opleiding tot vinoloog en deed hij ervaring op bij een vestiging van Henri Bloem in Amersfoort; één van de achttien winkels van de Nederlandse keten, die op franchisebasis worden gerund. “Het ene moment zat ik in vergadering te praten over een reorganisatie met banenverlies, het andere moment hielp ik een klant met het in de auto tillen van een doos wijn,” kijkt Ernst terug op zijn beginperiode. “Dat was een grote omschakeling, maar wel heel leuk, met name het directe contact met de klant. In mijn vorige werk was ik verantwoordelijk voor de commercie, maar de afstand tot de klant vond ik te groot geworden.”
Nu, ruim zes jaar later, heeft Ernst een bloeiende zaak aan het Leidse Levendaal, met een tien man tellend team van verkopers, vinologen en bezorgers. Klanten komen vanuit de hele regio naar de winkel, mede vanwege het exclusieve assortiment dat Henri Bloem betrekt van kleinere wijndomeinen. De wijnen van Henri Bloem worden rechtstreeks ingekocht bij de wijnboeren. Regelmatig is een van hen te gast bij proeverijen, wijncursussen en themadagen, waarvan er tientallen per jaar worden georganiseerd. Zowel in de winkel als op locatie, bijvoorbeeld tijdens culinaire festivals.
Beleving is het sleutelwoord voor Ernst. “Natuurlijk kun je ook via onze webshop bestellen, maar wijn is een belevenisproduct. Je moet kunnen proeven en filosoferen over welke de beste is. In de winkel hebben wij kennis van zaken, maar ook de klant brengt zijn kennis in, bijvoorbeeld door te vertellen over een mooi wijngebied dat hij tijdens zijn vakantie heeft ontdekt. Dan zijn de rollen opeens omgedraaid.”
Ernst: “Ik wil dat mijn klanten de deur uitgaan met in hun ogen de mooiste wijn voor de prijs die ze in gedachten hadden. Bijvoorbeeld passend bij een speciaal recept of een gelegenheid. Het gaat erom dat wij ons inleven en doorvragen.’’
En afsluitend: “De komende tijd breiden we verder uit naar de zakelijke markt, waarvoor we mooie, betaalbare wijnen hebben, ook als relatiegeschenk. Maar onze winkel is en blijft de thuisbasis. Vanaf september zijn we voortaan ook geopend tijdens de maandelijkse koopzondagen. Steeds met een speciaal thema.’’
Levendaal 96
2311 JN Leiden
De andere 6 genomineerden van Detailhandel (< 5 medewerkers) in 2015.