Detailhandel Food en Non-food (overig) | 2021
“Als je een jaar niet oplet, lig je eruit in de schoenenbranche.” Paul Tap is in 1987 in dit vak begonnen en heeft in die tijd zijn mobiele pasvormwinkel uitgebreid tot vier vestigingen met 23 medewerkers. Maar zijn aandacht voor de klant verslapt niet.
“De schoenenbranche is een bijzonder uitdagende, competitieve markt,” legt Tap uit, “Ik heb meegemaakt dat het Hollandse fabricaat verdween, dat de sportschoen opkwam en de internetverkopers een groot deel van de markt hebben gepakt. Ketens vielen om en de ‘gewone’ schoenenzaak heeft het moeilijk.” Tegelijkertijd is het begrip over de invloed van voeten op je houding alleen maar gegroeid. “Gaandeweg ben ik mij gaan focussen op schoenen die echt goed zijn voor je gezondheid.”
Je voeten dragen de hele dag door je gewicht. Als die voeten niet goed staan, dan ga je scheef lopen, gebruik je je gewrichten verkeerd en kun je allerlei kwalen oplopen. “Maar dat hoeft dus niet. Je kunt tegenwoordig makkelijk aan een therapie (steun)zool komen. Alleen ben je er dan nog niet. Want als je die in een ‘slappe’ schoen zet kan-ie zijn werk niet goed doen. Dan houden de klachten aan en is de volgende stap een verwijzing naar het ziekenhuis.”
Paul Tap doorbreekt dat: “Ik garandeer je dat wij een schoen hebben in jouw stijl – net, sportief, zomers, stijlvol of stoer – waar jouw voeten, met of zonder therapiezool, wel goed in staan.”
“Het mooiste van ons werk is mensen goed lopend de winkel uit te krijgen. Wij worden er zo blij van wanneer wij pijn en ongemak kunnen wegnemen. Zo geven wij mensen hun mobiliteit terug.” Tap laat al zijn medewerkers trainen tot Gezond Lopen adviseur en Gezond Lopen specialist. “Voor de wat moeilijkere klachten werken wij samen met podotherapeuten. Het is teamwerk waar wij allemaal bevlogen in zijn.”
Ook al zijn de commerciële uitdagingen groot, de markt groeit wel. “Niet omdat er meer mensen met voetklachten zijn, maar wel omdat de groep mensen die zo lang mogelijk mobiel wil blijven groeit.” En daar zijn, inmiddels, ook mensen bij die helemaal niet gewend zijn schoenen bij een winkel te kopen. “Die gaan dan bij de grote namen op internet niet vinden wat ze nu nodig hebben. Op internet krijg je geen pasadvies, kun je niet lopen en niet nog even een ander paar proberen. Een speciaalzaak met echte aandacht voor de voeten van de klanten vult dan alsnog een gat in de markt.”
“Eerlijk gezegd wordt het steeds leuker. Het assortiment is breed en modieus en wij merken dat er over ons gesproken wordt. Veel klanten komen via-via bij ons binnen, maar ook door traditionele reclame. Na iedere folderactie lopen ze hier de deur plat. In twee richtingen!”
Splinterlaan 158
2352 SM Leiderdorp
De andere 8 genomineerden van Detailhandel Food en Non-food (overig) in 2021.