Internationaal Zakendoen | 2016
Hoewel Dachser een internationaal opererende logistieke dienstverlener is met 25.000 medewerkers, 13.000 vrachtwagens en bijna 450 vestigingen in de wereld, is regionale aanwezigheid dichtbij de klant een belangrijk onderscheidend punt ten opzichte van concurrenten. “Dan begrijp je de cultuur en voorkom je dat de klant een nummer wordt.”
Het ontvangst in Waddinxveen op het hoofdkantoor van Dachser in de Benelux is allerhartelijkst. Managing director Aat van der Meer komt zijn bezoek zelf ophalen in de hal. Al snel gaat het gesprek over voetbal en Feyenoord, waar Van der Meer – zelf Rotterdammer – regelmatig te gast is. Hij praat er met veel enthousiasme over. Zoals hij ook vol passie praat over Dachser, een familiebedrijf dat zijn roots heeft in het Zuid-Duitse Kempten en dat sinds het ontstaan in 1930 is uitgegroeid tot een logistieke speler van wereldformaat, tegenwoordig geleid door Bernhard Simon, kleinzoon van oprichter Thomas Dachser. Van der Meer omschrijft Dachser als een concern met een platte organisatiestructuur en betrokken medewerkers, zoals je mag verwachten van een familiebedrijf.
“Bij ons heb je geen centrale customer service-afdeling, maar één vast aanspreekpunt dat zowel het wegtransport als het vervoer over zee en door de lucht regelt,” legt Van der Meer uit. In Nederland gebeurt dat vanuit vijf vestigingen: luchthaven Schiphol, de Rotterdamse haven, Maastricht Aachen Airport, Zevenaar en Waddinxveen, dat in 2007 werd geopend en sindsdien al twee keer is uitgebreid tot momenteel 25.000 m2.
Dachser hecht sterk aan partnerships met klanten. Onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoeken, uitgevoerd door het internationale hoofdkantoor in Duitsland, laten zien of de vestigingen erin slagen hun klanten tevreden te stellen. Van der Meer: “Dat doen we al vijf jaar op deze manier. Het levert veel positieve feedback op en aanknopingspunten om zaken te verbeteren. Klanten kunnen anoniem hun commentaar kwijt, maar zij kunnen er ook voor kiezen hun telefoonnummer achter te laten. Dan kunnen we ze persoonlijk benaderen en snel eventuele problemen oplossen.”
“We vervoeren bijna alles,” gaat Van der Meer verder. “Voor onder andere veel grote concerns in de wereld op elk continent, waaronder in de opkomende economieën van Brazilië, Zuid-Afrika en India en al langer ook in de VS en China. Klanten vragen dat van ons en dus doen we dat. Onze kracht is dat we een wereldwijd systeem hebben en een werkwijze die overal hetzelfde is. Zo kunnen klanten erop rekenen dat we hun zendingen op tijd en correct afleveren. Via track en trace kunnen zij dat real-time volgen. Dit koppelen we aan regionale aanwezigheid, met wereldwijd bijna 450 eigen vestigingen, waardoor we altijd dichtbij zijn om zendingen op te halen en af te leveren. Bovendien begrijp je zo de lokale cultuur en voorkom je dat de klant een nummer wordt.”
Handelsweg 2
2742 RD Waddinxveen
De andere 8 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2016.