Detailhandel Food en Non-food (overig) | 2021
“Goede koffie vind ik heel belangrijk.” Marijke Krispijn weet van tevoren niet hoeveel tijd ze aan een klant besteedt, en eigenlijk is dat ook geen punt, “als de sfeer maar goed is.” Daarvoor ontvangt ze iedereen met goede koffie, lekkere koekjes en chocolaatjes.” De bedden van de grote merken als Pullman, Eastborn en Avek staan sfeervol in het gelid.
“Ze is ooit nog eens verkoper van het jaar geweest,” vertelt echtgenoot Paul, “ze weet bij iedereen de juiste toon te treffen. De zaak, dat is zij.” Die zaak bestaat dit jaar tien jaar. Marijke besloot in de vorige ‘crisis’, met een lening van haar vader voor zichzelf te beginnen, na jarenlange ervaring bij diverse zaken van Hästens. “Hij maakt helaas niet meer mee hoe mooi de zaak er nu bij staat.” De Nachtwacht heeft klanten uit de wijde omgeving van Katwijk.
“Is het je wel eens opgevallen dat veel beddenzaken door een man worden gerund. Volgens mij maakt dat de sfeer toch anders.” Waar mannen volgens Marijke meer aandacht besteden aan hoe de techniek voor het juiste slaapcomfort zorgt, daar geeft zij ook veel aandacht aan de styling en de uitstraling. Dat zie je ook terug aan de prachtige website van haar winkel. “Ik wil vooral laten zien wat een mooi bed, met stijlvolle bekleding voor je kamer kunnen doen. Voor de achtergrond en de techniek kun je terecht op de sites van mijn leveranciers.”
Sinds vorig jaar voert De Nachtwacht een nieuw, exclusief Zweeds beddenmerk. “Daar ben ik erg blij mee, want het is door-en-door van natuurlijke materialen gemaakt. Vakmanschap in de bodem, waar geen lijm aan te pas komt en alleen maar natuurlijke stoffen als vlas, katoen en agave-vezels in de bekleding. Het heet Ecolife en daarmee kunnen wij milieubewuste klanten bedienen.” Het merk geeft nog 25 jaar garantie ook.
“Midden in mijn zaak staat een grote tafel. Daar staat aan de ene kant een etagère op met koekjes en chocolaatjes, aan de andere een forse bos bloemen. Die tafel staat er al vanaf het begin van de zaak en die staat er niet alleen voor het mooi.”
Aan de tafel ‘gebeurt het’ volgens Marijke. “Iedere klant verdient mijn aandacht en daar hoort een goede bak koffie bij. En ik wacht dus niet met schenken tot de koop bijna rond is. Ik wil de tijd nemen om te herkennen wat voor karakter de klant heeft, zodat ik daar goed mee om kan gaan. Ik heb geen haast om iemand iets te verkopen.”
Met die relaxte aanpak heeft Marijke een succesvol bedrijf uit de grond gestampt. “Onze klanten uit de buurt kunnen wij prima bedienen. Door mond-tot-mond-reclame blijft de aanloop nog groeien ook. In tien jaar hebben wij een prettig niveau bereikt. Meer hoeft toch niet?”
Ambachtsweg 24A
2222 AL Katwijk aan Zee
De andere 8 genomineerden van Detailhandel Food en Non-food (overig) in 2021.