Detailhandel Food en Non-food (overig) | 2021
Op de eerste verdieping van het monumentale Panderpand in de Breestraat van Leiden heeft Overgaauw HiFi zijn eigen ‘gehoorzaal’ ingericht. “Wij hebben hier een unieke range aan afspeelapparatuur, versterkers en boxen staan. Klanten beluisteren hier hun ideale opstelling, wij houden er workshops en exclusieve leveranciers geven er demonstraties.”
De grote ruimte met het hoge plafond kwam in 2014 plots beschikbaar. “Ik heb geen moment gewacht om die bij de zaak te halen,” vertelt Johan Luykx. “Ons bedrijf kan écht alles leveren dat audiofiel wenst. Hoe mooi is het dan wanneer je dat ook allemaal kunt laten horen?” Met die unieke hoeveelheid apparatuur heeft Overgaauw zich makkelijk staande gehouden als specialist.
Luykx is getrouwd met Silvia, één van de dochters Overgaauw. “De ander dochter, Angela, is weer getrouwd met Fokke Rietkerk. Wij vier hebben de zaak in de jaren negentig nieuw leven ingeblazen. Om ons heen hebben wij een toegewijd team van medewerkers.” En dat team heeft volgens Luykx maar één focus: “Ons enige doel is de bestaande audiosituatie van onze klanten te verbeteren. De meesten zijn échte muziekliefhebbers die goed weten wat ze willen horen. Dat gaan wij dan proberen mogelijk te maken.” Met een brede collectie, een vaste club van medewerkers “en goede prijzen” hebben ze het bedrijf laten groeien.
Overgaauw is altijd sterk gebleven in de verkoop van losse componenten, “waarbij ieder apart apparaat goed is in één ding.” En terwijl de hele wereld draadloos ging, bleef goede geluidskwaliteit nog lang bekabeld. “Ik dacht eerst dat het sneller zou gaan én dat wij er concurrentie door zouden krijgen.” Maar kwaliteit liet zich niet haasten en het waren de bekende kwaliteitsmerken, zoals NAD, die nu de goede apparaten bieden. “Die hebben ook hun eigen apps gemaakt, waarmee je ook Spotify of TIDAL kunt streamen. Het zijn mooie ontwikkelingen waarover wij ook regelmatig workshops geven.”
“De luisteravonden en presentaties in onze ‘gehoorzaal’ houden wij heel erg laagdrempelig. Wij zijn mét onze klanten muziekliefhebbers onder elkaar en wij inspireren elkaar om met nieuwe toepassingen te komen.” Ze zijn zo goed bezocht dat een Japans merk drie van zijn vijf Europese introducties in de Breestraat hield. “Die moet dan een beetje wennen aan onze sfeer,” glimlacht Luykx.
Overigens hóef je niet eens naar de winkel toe te komen. “Op locatie – meestal in woonhuizen, soms in een restaurant of zo – komen wij geluid installeren. Je kunt je voorstellen dat het altijd maatwerk is. En daar gaan wij ook niet weg voordat het ‘klopt’. Soms helpen wij klanten met apparaten die vele tienduizenden euro’s waard zijn. Maar als ik in de winkel iemand blij kan maken met net die ene connector van drie tientjes dan ben ik ook tevreden.”
Breestraat 148
2311 CX Leiden
De andere 8 genomineerden van Detailhandel Food en Non-food (overig) in 2021.