Detailhandel Food en Non-food (overig) | 2021
‘Hulp nodig, neem gewoon contact op’, dat staat achterop het visitekaartje van Ko Rusman, eigenaar en met 53 werkjaren de oudstgediende van Schoonderbeek Elektro in Hillegom. “Dat is altijd onze inzet, voor grote en kleine problemen.” Met die inzet heeft Rusman ‘zijn’ Schoonderbeek langs alle afgronden, waar zoveel elektra-zaken in getuimeld zijn, geloodst.
“Het is het enige waarmee je je klanten bindt: altijd klaarstaan om net dat beetje extra service te geven. Dat en een breed assortiment waar je een greep in kunt doen wanneer iemand meteen iets nodig heeft.” In Hillegom – en daarbuiten – staat Schoonderbeek bekend als hét adres voor elektronische en huishoudelijke apparaten en voor keukenrenovatie. “Wij hebben een relatief grote eigen technische dienst met brede ervaring.”
Naast particuliere klanten levert het Schoonderbeek ook zakelijke klanten. “Een paar jaar terug werd ik gebeld nadat ik iemand een factuur stuurde voor het vervangen van één stopcontact in zijn woning: ‘Of wij dat altijd zo deden?’ Hij was er zo van onder de indruk dat hij ons de opdracht gaf voor al het kleine reparatie- en onderhoudswerk van de twee fabrieks- en kantoorvestigingen waarvoor hij verantwoordelijk was!”
Een flink deel van de omzet van Schoonderbeek is inmiddels zakelijk, voor grote bedrijven en verschillende zorginstellingen. “En van het een komt het ander, bijvoorbeeld diverse uitzendbureaus die woningen voor arbeidsmigranten beheert.” Dat komt, vertelt Rusman trots: “omdat deze opdrachtgevers meer contact hebben met onze monteurs, dan met mij. Onze monteurs zijn behulpzaam én alert, dat schept een band!”
“Wij zijn gewend om onmiddellijk te kunnen leveren. Vroeger hadden mensen ook meteen een nieuwe wasmachine of televisie nodig. Dat internet-bedrijven – ‘vandaag besteld, morgen in huis’ – dat kunnen is helemaal niets nieuws onder de zon.” Maar het échte verschil kunnen die bedrijven helemaal niet maken volgens Rusman: “Bij ons krijg je er namelijk veel service bij. Wij helpen je uitkiezen in de winkel en zetten het apparaat werkend bij je thuis neer. Met onze inkoopketen Electroworld hoefden wij alleen maar onze logistiek en onze inkoop aan te scherpen. Maar uiteindelijk winnen kwaliteit en service.”
De inkoopketen ElectroWorld – die Rusman in 1978 nog zelf heeft helpen oprichten – mikt bewust op het imago van ‘local hero’. Die aanpak past Rusman als een oude jas. “Maar dat gaat dus niet alleen over mij, dat geldt het hele team. Mijn opvolger als bedrijfsleider, Marco van Kampen, is met zijn dertig jaar in het bedrijf ook bekend gezicht en wij hebben meer mensen met tientallen jaren dienstverband. Je bouwt met zijn allen een band op met een mooie groep klanten.”
Klanten die dit voorjaar liever hun spullen lokaal halen, dan bij een vreemde.
Hoofdstraat 122
2181 EG Hillegom
De andere 8 genomineerden van Detailhandel Food en Non-food (overig) in 2021.