Bouw, Installatie & Techniek (< 20 medewerkers) | 2021
“Wij proberen ‘aan de voorkant’ zoveel mogelijk tijd te besparen, zodat wij ruimte hebben voor een goed gesprek over de beste oplossing en voor goede nazorg. Daarom nodigen wij de klant altijd meteen uit naar onze showroom te komen. Daar kunnen wij makkelijk alle mogelijkheden laten zien.” Rob Hauwert houdt het oog zorgvuldig op de commerciële bal.
“Ik wilde met iets tastbaars werken. Iets waar je naar kunt kijken en dan zien dat het goed zit.” Hauwert verliet daarom een carrière in kwaliteitsmanagement en klantenservice bij Microsoft en KPN om samen met zijn vrouw de Leidse vestiging van Belisol te beginnen. In vijftien jaar bouwden ze met hun team een sterke Belisol-vestiging die jaarlijks honderden klanten helpt met kozijnen, ramen, deuren en dakkapellen. “In kunststof, hout en aluminium.”
Belisol is een landelijk bekend bedrijf dat werkt op basis van franchising. Het Belgische bedrijf ontwikkelt en produceert, de franchisers verkopen én monteren. “Het is een fijne franchise-organisatie. Wij krijgen alle vrijheid om met eigen mensen en middelen onze markt en bedrijf op te bouwen.” Dat is voor de regio Rijnland/Duin- & Bollenstreek in Leiden prima gelukt. Ook omdat Hauwert zijn commerciële prioriteiten goed op een rijtje heeft: “De klant is koning. Als je daar goed mee omgaat, dan levert dat je een heleboel nieuwe klanten op.” Op dit moment schat hij dat ongeveer een derde van de nieuwe klanten door bestaande relaties wordt doorgestuurd. “Een tevreden klant is in een wijk de ambassadeur voor nieuwe klanten.”
De grote trend is dat wij allemaal meer tijd in onze tuin willen besteden. “Dus leveren wij steeds meer schuifpuien en vouwwanden. Daarbij zien wij dat aluminium sterk in opkomst is. Aluminium is beduidend lichter dan kunststof, dus dat is voor hele puien en wanden een voordeel. Het heeft een uitstekende levensduur en wij kunnen er in constructie en kleur meer mee.” Met een fabriek met bijna veertig jaar ervaring achter zich kan Belisol Leiden voor alle mogelijke wensen een stijlvolle materiaalkeuze bieden.
“Gemiddeld verhuist men om de 7 à 8 jaar. Dan is er geld beschikbaar om je huis te verduurzamen met dubbel glas, of om te kiezen voor vervanging van onderhoudsgevoelig materiaal.” Dat is in het kort de markt van Belisol. “Die wens is slechts een beginpunt voor veel mensen. Bij ons in de showroom ontdekken ze hoe ontzettend veel mooie mogelijkheden er zijn. Serieuze belangstellenden vragen wij om foto’s van hun huis te maken en hier op bezoek te komen.” Dat scheelt niet alleen tijd. Op die manier kan het gesprek ook heel specifiek worden. “In dat persoonlijke gesprek schroom ik ook niet om de ‘waarom-vraag’ te stellen. Je moet altijd, vriendelijk, doorvragen. Hoe beter wij weten waar het de klant écht om gaat, hoe sneller wij passende oplossingen kunnen aanbieden. En soms is dat níet wat de klant zelf in eerste instantie dacht.”
Van Windows naar ramen, maar uiteindelijk draait alles voor Hauwert om de klant.
Flevoweg 6
2318 BZ Leiden