borghhave – strateeg in financiën
‘Wij doen per persoon maximaal twee adviesgesprekken per dag. Gewoon aan tafel.’ Het is voor Ruud Verweij, Gert Jan Jongejan en Michael Snel dé manier om ervoor te zorgen dat iedere klant de aandacht krijgt die hij of zij verdient. ‘Voor ons geen strak volgeplande agenda’s of video-overleg; in een persoonlijk gesprek kunnen wij veel meer bereiken. Het financiële vraagstuk is al moeilijk genoeg. Dat moet je niet erger maken door haast of ongemakkelijke communicatie.’
Met zijn drieën hebben ze in ruim twintig jaar vele klanten geholpen met advies over hypotheken en verzekeringen. ‘Waar het in hoofdzaak om gaat is voor mensen uitrekenen en tastbaar maken wat de gevolgen zijn van grote financiële beslissingen of gebeurtenissen, zoals de aankoop van een woning. Dat blijft voor velen onoverzichtelijk en daar mogen wij dus mee helpen om het toch behapbaar te maken.’
Ruud en Gert Jan zijn het bedrijf in 2002 begonnen. ‘Het was de tijd dat het advieskantoor waar wij werkten besloot minder tijd te besteden aan advies voor particulieren.’ In 2019 kwam Michael, die ook eerst bij een bank werkte, het team versterken. ‘Met drie man kunnen wij het werk goed aan en hebben wij ook onderling een goede dynamiek. Zo goed, dat Michael vanaf 2024 ook mede-eigenaar wordt.’ Samen bedienen ze vele honderden belangstellenden. ‘Dat zijn jaarlijks zo’n 150 nieuwe relaties én wij onderhouden ook het contact met onze bestaande relaties. Of hun kinderen!’
‘Bij mijn bank’, vertelt Michael, ‘werkten wij met het scherm op tafel. Ik ben blij dat wij dat hier niet doen. Het is letterlijk een barrière tussen mensen en dingen aanwijzen op een scherm gaat echt niet helpen om begrip te kweken bij mensen.’ Ruud en Gert Jan wilden dat scherm al vanaf het begin niet. ‘Wij luisteren naar onze klanten, kijken hen in de ogen en geven gewoon uitleg. Die gesprekken willen wij daarna snel uitwerken in een advies, dus vandaar dat wij er slechts twee per dag per persoon inplannen.’ Hun klanten stellen het op prijs, want de persoonlijke benadering wordt in hun reviews met name genoemd.
‘De meest voorkomende vergissing die mensen maken is het te laag inschatten van de risico’s. De financiering van een huis is altijd een lange termijn zaak en in die tijd kan er veel gebeuren. Het overlijdensrisico lijkt het ‘grootste’, maar er is meer. Het is ook verstandig te kijken naar de – onverhoopte – gevolgen van een verbroken relatie, werkloosheid, pensioen of arbeidsongeschiktheid. Daar komen financiële oplossingen, zoals verzekeringen, bij aan de orde. Wij laten onszelf over al dat soort onderwerpen uitvoerig bijspijkeren met cursussen, zodat wij onze klanten met de nieuwste ontwikkelingen kunnen adviseren.’
Net zo uitvoerig houden ze alle mogelijkheden en voorwaarden van banken en financiële instellingen in de gaten. ‘Voor verschillende specifieke wensen kunnen wij verwijzen naar verschillende aanbieders. Het is echt niet zo dat iedere bank zo’n beetje hetzelfde aanbiedt. Dan gaan wij dus op zoek naar de meest passende aanbieder.’ Alles om de klant zo makkelijk en zo snel mogelijk te helpen aan waar het echt om draait: ‘Zekerheid over de toekomst bij een belangrijke financiële beslissing.’
Heereweg 339
2161 BL Lisse
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2024.