Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2021
Wanneer wij genomineerden voor de Sterkste Schakel interviewen voor hun profiel leggen wij pen en papier op tafel. Wim Wamelink verraste ons met twee kleine ‘drams’ whisky *). Daarmee bepaalde hij meteen de sfeer. Dat is precies het belangrijkste van zijn werk: sfeer brengen.
“De proeverijen, reizen, vaartochten en evenementen die ik organiseer zijn wel opgehangen aan whisky, maar ze gaan vooral over sfeer en gastvrijheid.” Waar traditionele proeverijen vaak een standaardkarakter hebben – vijf smaken, praatje erbij en achteraf flessen verkopen – onderhoudt Wim zijn gasten vanaf het moment dat ze binnenkomen. “En ik verkoop zelf geen whisky, alleen maar miniatuurflessen en relatiegeschenken op mijn webshop.”
Uiteraard weet Wamelink waarover hij het heeft. “Maar ik weet van te voren níet wat ik ga schenken. Mij gaat het er vooral om mensen te vragen naar hun smaak. Dan maken wij er samen een ontdekkingstocht van.”
“Vier jaar terug besloot ik – na tientallen jaren als hotelier – alleen nog maar te doen wat ik leuk vind. Dat loopt als een trein. Ik doe nu jaarlijks zo’n 150 proeverijen en zo’n 15 whiskyreizen.” Was het een uitgemaakte zaak dat alles om whisky zou draaien? “Dat is waarschijnlijk onbewust opzettelijk gebeurd. In mijn hotel in Nunspeet wilde ik de bar een exclusieve sfeer geven. Dat deed ik door een collectie van honderden soorten whisky langs de muren te zetten.” Die bar trok erg veel gasten. “Het hotel heb ik later verkocht, maar de whisky behouden.”
Net als in zijn hotels probeert Wim zo creatief en flexibel mogelijk te zijn rond de whisky. “Een goede gastheer biedt wat klanten verwachten, maar niet uitspreken. Daar mag je mensen natuurlijk over uithoren, als je het maar vriendelijk houdt. Rond de whisky zelf kan je proevers zo helpen hun smaak te ontwikkelen. Maar als het over sfeer gaat dan moet je zelf oplettend zijn. Met een groep gasten ben ik continu aan het rondkijken of iedereen zich vermaakt. Als het dan lukt om net iets meer te bieden dan men verwachtte, dan heb ik het goed gedaan.”De proeverijen verzorgt hij al vanaf twee gasten op locatie.
Wamelink benadert de drank vanuit het culinaire perspectief. “Whiskies zijn er in vele smaken. Dat laat zich perfect combineren met allerlei andere culinaire smaaksensaties, zoals kaas. Met Betty Koster van l’Amuse doe ik gecombineerde kaas en whisky proeverijen, met diverse restaurants doe ik gezamenlijke presentaties.” In de agenda van Masterclass Bar staan dit jaar veel thuisproeverijen, maar ook een strandwandeling en rondvaarten. “Ik hoop dat wij volgend jaar weer met grotere groepen op pad mogen. Mijn vijf-daagse whiskyreizen naar Schotland zijn een groot succes en een hele belevenis. Ik vind het heerlijk om gasten rond te leiden langs de oorsprong van hun favoriete smaak.” n
*) Een lichte Auchroisk met een ‘klassieke’ maar zeer verfijnde whiskysmaak. Een donkere Bruichladdich met een bijzondere cognac-achtige smaak van het Rivesaltes vat waar hij op gerijpt is. Beide exclusief gebotteld voor de Whisky Club.
Jan de Ridderstraat 82
2201 DN Noordwijk