taste aan den rijn – wijn, kaas, noten & delicatessen
De Oude Rijn kabbelt rustig aan de achterkant van de winkel. ‘In het seizoen serveren wij daar onze ‘drijf-in’ borrelpakketten voor je vaartocht op het water,’ lacht Philip van Aardam, ‘Je moet natuurlijk wel een beetje creatief zijn met de mogelijkheden. Vanaf begin 2024 maken wij ook een scheiding in de winkel, zodat wij aan de achterzijde een ruimte creëren voor proeverijen.’ Hij is nog maar drie jaar bezig, maar haalt nu al het maximale uit zijn delicatessen- en wijnwinkel.
‘Tot eind 2019 heb ik vele banen gehad in de wijn- en drankenhandel. Na de Hotelschool heb ik gewerkt voor en bij grote merken, zoals Bacardi en Verbunt. Daar heb ik alles geleerd over wijngebieden, smaken en de optimale combinatie van wijn en spijs.’ Hij heeft er ook geëxperimenteerd met andere manieren om van wijn te genieten: ‘In een wijncocktail bijvoorbeeld, de ‘Gintraminer’: dry martini, gin en Gewürztraminer. Lekker.’ Bij zijn laatste werkgever werd hij ‘boventallig’ door een fusie en door corona was er begin 2020 even helemaal geen belangstelling voor horeca-vertegenwoordigers. ‘Dat was hét zetje om iets anders te gaan doen.’
Met tientallen jaren ervaring in de wijn- en drankenhandel zag Van Aardam een mogelijkheid aan de ándere kant. ‘In mijn winkel bied ik klanten een assortiment dat veel beter is dan de supermarkt, dat makkelijker gebracht wordt dan de exclusieve wijnzaken en waarbij klanten toch het hele verhaal krijgen. Ik ben gepokt en gemazeld in de wijnhandel en weet zo precies wat ik op voorraad moet nemen.’ Met hulp van zijn broer – ‘die doet de financiën en houdt in de gaten dat ik niet teveel insla’ – startte Van Aardam eind 2020. ‘Dat bleek een prima startmoment voor de verkoop aan consumenten. Daarmee is de basis onder mijn bedrijf goed gelegd. Nu is het alsnog tijd om ook in de horeca meer te gaan doen.’
Bij de start van de eigen zaak heeft Van Aardam flink wat aandachtspunten moeten afstrepen. ‘Voor de verkoop aan de Oude Rijn moest ik toestemming krijgen voor het gebruik van de steiger. De proeverijen maakten een uitbreiding van de vergunning en aanpassing van de zaak nodig. Ik wil mijn website en -shop verder verbeteren.’ Mogelijkheden te over om de zaak een nog betere basis te geven. ‘Voor de verkoop aan horecabedrijven hebben wij één pluspunt waar wij niets meer aan hoeven doen: wij zijn het hele weekeinde open. Dus wij staan altijd klaar voor naleveringen!’ Die worden vervolgens gebracht in Van Aardam’s eigen klassieke Renault 4 bestelauto. ‘Dat is een dubbele glimlach wanneer ik kom voorrijden.’
‘De liefde voor lekkernijen – wijnen, kaas, tapenades, bieren, zelf gebrande noten, delicatessen en gedistilleerd – zat er sowieso al vanouds bij mij in.’ Maar langzamerhand is Van Aardam ook als detaillist steeds uitgebreider bezig. ‘Al onze lekkernijen doen het ook goed als cadeautje, voor een speciale gelegenheid of als relatiegeschenken. Wij maken luxe borrelplanken met een indeling naar jóuw smaak. En voor de horeca kan ik meedenken over een exclusieve wijnkeuze – die dus elders niet verkrijgbaar is – bij het menu dat je chefkok heeft bedacht.’ En in de Hooftstraat breidt hij de winkel uit met een derde poot: ‘Wij worden ook een volwaardige slijterij. Daarmee completeren wij het drankenaanbod en wij completeren de beleving in de winkel, want dan kun je alles bij ons komen proeven.’
Hooftstraat 89
2406 GE Alphen aan den Rijn
De andere 6 genomineerden van Horeca & Retail Food in 2024.