fizzi viswinkels – u maakt het of wij maken het, en anders samen

‘Hoe meer je vertelt over vis, hoe beter hij smaakt’

Horeca & Retail Food | 2024

Patrick en Mareille Veenendaal begonnen twaalf jaar geleden hun eigen zaak. ‘Ik was chef kok en had in de keuken altijd veel plezier aan het werken met vis. Bovendien had ik samen met Mareille, mijn echtgenote, een apart idee: niet alleen vis verkopen, maar ook visgerechten klaarmaken en met een glas wijn erbij serveren in en rond een open keuken.’ Dat werd Fizzi, een onderscheidend winkelconcept.

Iedere werkdag rijdt Patrick ’s ochtends vroeg naar de afslag in Scheveningen. ‘Ik wil iedere vis die ik aan mijn klanten ga verkopen zelf zien. Natuurlijk zijn er vissers en handelaren die zelf al werken op het juiste kwaliteitsniveau, maar vis is – net als wild – een zeer variabel product. Ze worden niet zoals vee of gevogelte dag in dag uit gevolgd.’ Bovendien wil Patrick zien wat er per dag beschikbaar is. ‘De aanvoer verschilt per dag en er zijn natuurlijk honderden soorten vis, die van over de hele wereld komen. Het is een mooie uitdaging om daar, rekening houdend met het seizoen, iedere dag de juiste mix van in te kopen om klanten mee blij te maken. Vertellen over de vis die wij verkopen draagt zonder twijfel bij aan de smaakbeleving van de klanten. Ik zou het niet anders kunnen.’

Nu al anders dan bij de start 12 jaar geleden

‘Wij hebben in twaalf jaar tijd een grote schare vaste klanten opgebouwd. Daar weten wij dus ook dingen van: niet alleen waar ze van houden of hoe avontuurlijk ze zelf zijn in de keuken, maar ook persoonlijke dingen. Je klanten kennen is volgens Patrick en Mareille essentieel voor de zaak. ‘Wij combineren toch het gastheerschap van de horeca met de productkennis van de detailhandelaar. Hoe meer je elkaar kent hoe beter je kunt inspelen op de stemming en op behoeften van klanten.’

Door die klantkennis beweegt de winkel ook goed mee met de mode in de markt. ‘Nu onze klanten weten wat ze van ons kunnen verwachten vragen ze steeds meer van ons. ‘De vraag naar kant-en-klaar maaltijden neemt toe, net als de vraag naar verantwoord gevangen vis. Vis stijgt in populariteit en dat merken we onder andere aan de vraag naar catering en BBQ producten. Er komen ook steeds meer jongeren een ‘fizzi’ eten’.

Kibbeling, caviaar en catering

In de open keuken leeft Patrick zich uit met het voorbereiden van gerechten. ‘Dat vinden klanten ook weer leuk om te zien en ik kan de gasten die blijven eten vertellen wat ik aan het doen ben.’ Hij maakt er ook de gerechten voor thuis klaar en de visschotels en andere lekkernijen voor de catering: ‘Van kibbeling tot caviaar. Ons geheim? Dagverse producten, geen conserveringsmiddelen of andere toevoegingen behalve liefde voor het product.’

Het is niet alleen een kwestie van kwaliteit, het hoort voor Patrick ook bij de juiste wijze waarop wij met de planeet moeten omgaan. ‘Ik koop bewust in: geen Bluefin-tonijn en ook geen soorten buiten hun vangstseizoen. Die verantwoorde wijze van werken spreekt aan en trekt ook weer nieuwe, jongere klanten die begrijpen dat vis goed past in een gezond leefpatroon.’

‘Fizzi’ is een concept

‘Wij droomden bij de start van ons bedrijf meteen op meerdere zaken. ‘Fizzi’ moet een merk zijn waar alles in zit dat wij belangrijk vinden voor een onderscheidende manier van doen. Het is gelukt om dat in de afgelopen tijd neer te zetten en de tweede zaak is er gekomen in winkelcentrum Herenhof.’ En door het meewerken van hun kinderen wordt het nu ook een echt familiebedrijf.


Contactgegevens van Viswinkel Fizzi

Noorderkeerkring 14
2408 GZ Alphen aan den Rijn

• Bel: 0172426044 • E-mail: [email protected] • Website: fizzi.nl

Sterkste Schakel Finale Rijnland 2024

08-03-2024

Meer informatie & kaarten bestellen