fizzi viswinkels – u maakt het of wij maken het, en anders samen

‘Hoe meer je vertelt over vis, hoe beter hij smaakt’

Horeca & Retail Food | 2024

Patrick en Mareille Veenendaal begonnen twaalf jaar geleden hun eigen zaak. Patrick: ‘Ik was chef-kok en beleefde in de keuken altijd veel plezier aan het werken met vis. Bovendien had ik samen met Mareille, mijn echtgenote, een briljant idee; niet alleen vis verkopen, maar ook visgerechten bereiden en met een glas wijn erbij serveren in en rond een open keuken.’ Dat werd Fizzi, een onderscheidend winkelconcept.

Iedere werkdag rijdt Patrick ‘s ochtends vroeg naar de afslag in Scheveningen. ‘Ik wil iedere vis die ik aan mijn klanten ga verkopen zelf zien. Natuurlijk zijn er vissers en handelaren die zelf al werken op het juiste kwaliteitsniveau, maar vis is – net als wild – een zeer variabel produkt. Ze worden niet zoals vee of gevogelte dag in dag uit gevolgd.’ Bovendien wil Patrick zien wat er per dag beschikbaar is. ‘De aanvoer verschilt per dag en er zijn natuurlijk honderden soorten vis, die van over de hele wereld komen. Het is een mooie uitdaging om daar, rekening houdend met het seizoen, iedere dag de juiste mix van in te kopen om klanten blij mee te maken. Vertellen over de vis die wij verkopen, draagt zonder twijfel bij aan de smaakbeleving van de klanten.’

Nu al anders dan bij de start 12 jaar geleden

‘Wij hebben in twaalf jaar tijd een grote schare vaste klanten opgebouwd. Behalve dat we vaak al hun viskeuze weten of hoe avontuurlijk ze zelf zijn in de keuken, geven ze ons ook een kijkje in hun persoonlijke leven. Je klanten kennen is volgens Patrick en Mareille essentieel voor de zaak. ‘Wij combineren het gastheerschap van de horeca met de produktkennis van de detailhandelaar. Hoe meer je elkaar kent des te beter je kunt inspelen op de stemming en op behoeften van je klanten.’ Door die klantkennis beweegt de winkel ook goed mee met de trend in de markt. ‘Nu onze klanten weten wat ze van ons kunnen verwachten, vragen ze steeds meer van ons. ‘De vraag naar kant-en-klaar maaltijden neemt toe; net als de vraag naar verantwoord gevangen vis. Vis stijgt in populariteit en dat merken we onder andere aan de vraag naar catering en BBQ producten. Er komen ook steeds meer jongeren een ‘fizzi’ eten’.

Kibbeling, kaviaar en catering

In de open keuken leeft Patrick zich uit met het voorbereiden van gerechten. ‘Dat vinden klanten leuk om te zien en ik kan de gasten die blijven eten vertellen wat ik aan het doen ben.’ Hij bereidt er ook de kant- en klaarmaaltijden (schepschotels) en maakt de visschotels en andere lekkernijen voor de catering: ‘Van kibbeling tot kaviaar. Ons geheim? Dagverse produk-ten, geen conserveringsmiddelen of andere toevoegingen behalve liefde voor het produkt.’

Het is niet alleen een kwestie van kwaliteit. Het hoort voor Patrick en Mareille ook bij de juiste wijze waarop wij met de planeet moeten omgaan. Patrick: ‘Ik koop bewust in: geen Bluefin-tonijn en ook geen soorten buiten hun vangstseizoen. Die verantwoorde wijze van werken spreekt aan en trekt ook weer nieuwe, jongere klanten die begrijpen dat vis goed past in een gezond leefpatroon.’

Fizzi is een concept

‘Wij droomden bij de start van ons bedrijf van meerdere zaken. ‘Fizzi’ moet een merk zijn waar alles in zit dat wij belangrijk vinden voor een onderscheidende manier van ondernemen. Het is gelukt om dat in de afgelopen tijd neer te zetten en de tweede zaak is er gekomen in winkelcentrum Herenhof.’ En door het meewerken van hun kinderen wordt het nu ook een echt familiebedrijf.


Contactgegevens van Viswinkel Fizzi

Noorderkeerkring 14
2408 GZ Alphen aan den Rijn

• Bel: 0172426044 • E-mail: [email protected] • Website: fizzi.nl