Van der Meer Interieur

Detailhandel non-food (Woning- en tuininrichting) | 2021

“Wanneer onze naaister Lani hierachter aan het werk is, dan neem ik klanten graag even mee naar haar atelier: ‘Hier worden uw gordijnen nu geconfectioneerd’. Daarmee maken wij het vakmanschap van de zaak tastbaar.” Kwaliteit en vakmanschap zijn voor Remco van der Meer – vijfde generatie – dé pijlers onder het bedrijf: “Het zijn de enige dingen waarvoor klanten blíjven terugkomen.”

Samen met zijn vrouw Renate, twee stoffeerders en de naaister houdt Remco het vakmanschap hoog. “Voor veel mensen komt er een moment om niet meer naar de Zweedse dozenverkoper te gaan. Dat moment komt wanneer de kwaliteit écht goed moet zijn, wanneer het ophangen of leggen maatwerk moet zijn en wanneer je geen risico’s wilt nemen.” Dat is het moment dat Van der Meer zijn klanten gaat ‘verzorgen’. “Wij leveren een prijs-kwaliteitverhouding die past bij een stijlvolle inrichting van je woning.”

“In onze branche heet ons bedrijf een ‘gemengde textielzaak’. Maar eigenlijk zou je het ‘maatwerk inrichters’ moeten noemen, want daar draait alles om.” Remco verwacht dat het werk steeds specialistischer zal worden. “Wij kunnen onze klanten twee keer helpen met onze inzet. Eerst in de winkel wanneer wij ze helpen om dingen uit te kiezen. Wij denken mee met onze klant en proberen ons zo goed mogelijk in te leven bij hun wensen. In de winkel is het dus belangrijk om veel keuze te kunnen tonen.” Dus is er in de showroom/winkel veel te zien en te ‘proeven’. Genoeg voor een complete woninginrichting.

Zorgvuldig vakmanschap

Remco ontmoette zijn vrouw Renate bij het Hout- en Meubileringscollege. Hij koos bewust voor die opleiding toen hij besloten had het bedrijf van de vier generaties vóór hem voort te zetten. In die opleiding staat de tweede pijler van hun zaak. “Wij hebben hier allemaal een vak geleerd. Onze stoffeerders en naaisters net zo goed als wij. Het is een vak om vloeren, kasten, gordijnen, tapijt en raambekleding goed in te meten. En het is een vak om die spullen goed te monteren, plaatsen of leggen. Daarmee helpen wij onze klanten. Zo geven wij ze zekerheid en rust. Uiteindelijk willen wij vooral dat ze blij worden van ons werk en onze producten.”

Bescheiden klantenwerving

 “Voor klantenwerving zijn we aangewezen op onze naamsbekendheid. Die is met een bestaan van 130 jaar wel gevestigd hier in de streek. En zolang wij bestaande klanten goed van dienst zijn komen er ook wel nieuwe bij. Het vertelt zich toch door.” Met een goed gevulde orderportefeuille hebben ze het nauwelijks rustiger gehad deze maanden. “Er kwam juist wat werk bij: van mensen die door het vele thuis zijn ineens ergens ‘klaar mee zijn’. Je kunt niet in de toekomst kijken, maar wij denken voldoende redenen te hebben om het met vertrouwen tegemoet te zien.”


Contactgegevens van Van der Meer Interieur

Havenpoort 23
2171 HH Sassenheim

TelefoonnummerE-mailadresWebsite