Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2021
Sinds half november heeft-ie hem binnen: Bob de Bruin slaagde voor zijn examen Register Makelaar en Taxateur. Hij noemt het ‘zijn belangrijkste examen ooit’, maar daar durven wij aan te twijfelen. Volgens ons is dat iedere nieuwe klant die hij naar tevredenheid bedient. Dat doet hij trouwens al zes jaar, waarvan het laatste jaar in zijn eigen, Rijnsburgse filiaal van Geurts Makelaars.
“Jeroen Geurts zei meteen ja, toen ik voorstelde een eigen filiaal van Geurts Makelaars in Rijnsburg te willen beginnen. En dat terwijl ik nog maar een paar jaar voor hem werk.” Groeien ze dan nu al uit elkaar? “Nee, juist niet, terwijl wij één backoffice delen kunnen wij in drie plaatsen tegelijk – Leiden, Voorhout en nu dus ook Rijnsburg – goed werk doen.”
Vanuit zijn eigen kantoor probeert Bob altijd een stapje extra te zetten voor zijn klanten. “Veel werk doe ik in de avonduren: bijvoorbeeld klanten bezoeken. Ik plan ook veel bezichtigingen op zaterdagen. Zo hoop ik net iets beter aan te sluiten op de privé omstandigheden van de potentiële koper.” Ook online wil De Bruin een andere indruk maken. “Vooruitgang houdt niet op sinds wij Funda hebben. Zo maken wij van ieder huis in de verkoop een korte vlog. Die worden op Youtube, Instagram en Facebook goed bekeken en door kopers en verkopers zeer gewaardeerd.” Daarbij nemen ze veel tijd voor de klant. “Ik denk dat wij net wat langer volhouden dan andere makelaars. En als het gevraagd wordt steek ik ook tijd in meekijken/meedenken met andere zaken rondom de koop.”
“’Jij deed toch vooral appartementen?’, zeiden ze toen ik mijn eerste woonhuis in de verkoop had.” Op diezelfde manier zijn inmiddels twee-onder-eenkappers en vrijstaande woningen ook al voorbij gekomen. “Ik groei nog steeds in mijn vak en rol van het een in het ander.” Zijn meest recente uitdaging is een riante villa in de verkoop. Dat is iedere keer opnieuw leren, want het zijn inderdaad hele andere soorten kopers. “Voor de verkoop van de villa maak ik nu aparte plannen. Tegelijkertijd merk ik dat mijn netwerk steeds groter wordt. De meeste bezichtigers hebben doorgaans zelf iets in de verkoop en omdat er veel meer bezichtigers dan kopers zijn groeit het relatiebestand hard.”
Een huis kopen is en blijft iets wat de gemiddelde Nederlander niet zo vaak doet dat hij er zelf ervaring mee krijgt. “De koper zoekt bij de makelaar dus vooral zekerheid over het proces. Is overal aan gedacht? Kloppen de afspraken? Laten wij ons niet teveel door emotie leiden? Ik wil er vooral voor zorgen dat mensen niet met vragen blijven zitten.” Een van de manieren om de communicatie met de verkoper zo makkelijk mogelijk te maken is een whatsapp-groepje. “Lijkt een kleinigheid, maar het is voor velen een net iets laagdrempeliger manier om toch een vraag bij je neer te leggen. Dat dat 24/7 door kan gaan vind ik onderdeel van de dienstverlening.”
In Rijnsburg en omgeving heeft Geurts Makelaars zichzelf met dit soort dienstverlening al stevig gevestigd.
2231 Rijnsburg
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening (< 5 medewerkers) in 2021.