‘met de inzet van onze eigen vaklui maken wij het verschil’

Joustra Tegels, een goed begin!

Detailhandel | 2023

In 1996 stond Marco Joustra nog zelf tegels te zetten. ‘Maar nu ook nog hoor! Ik vind het prettig en belangrijk voor het team dat ik af en toe nog eens gewoon meewerk.’ Toch gaat voor hem de meeste tijd zitten in het leiden van het hele bedrijf dat bestaat uit zo’n dertien mensen, met een showroom van meer dan 1.500 m2 en een tweede tak van sport: Joustra Badkamers.

‘Onze showroom is nooit af. Wij hebben deze zomer weer een heel deel heringericht in een nieuwe stijl met een chic assortiment van tegels. Straks pakken wij het deel met de PVC vloeren en het laminaat weer aan. En wij gaan het geheel nog afstylen met meubels, zodat bezoekers een nog completere indruk kunnen krijgen van hoe hun nieuwe vloer of badkamer eruit kan komen te zien.’

Zo lijkt het niet meer op het outletconcept waarmee hij in 2012 begon. ‘Temidden van de bouwcrisis in die tijd verminderde het werk voor aannemers, dus koos ik voor directe verkoop van tegels aan consumenten vanuit een winkel aan de Gieterij.’ In de daaropvolgende jaren breidde hij het bedrijf in stappen uit. ‘Zo kreeg ik telkens de gelegenheid het aanbod uit te breiden: eerst laminaat, toen PVC vloeren en sinds de laatste buurman is weggegaan ben ik met compagnon Philip Daniëls begonnen met badkamers en sanitair. Nu hebben wij het hele palet compleet.’

‘Onze klantgerichtheid zit in onze vaklui’

Natuurlijk biedt Joustra niet alleen de materialen, maar ook de plaatsing, montage en eventueel verbouwingswerkzaamheden. ‘Al dat werk komt direct uit de winkel. Dat betekent dus dat wij onze klanten een compleet pakket bieden, waarvoor ze maar één aanspreekpunt hebben. Wij overzien vanaf de vloer tot en met het laatste spiegeltje het gehele project en zorgen voor vlekkeloos verloop van de planning. Daar worden klanten erg blij van.’

Naast de vaste krachten op kantoor en de winkel werkt Joustra met montageteams die al vele jaren voor hem werken. ‘Wij kennen elkaars vakmanschap, zijn onderling erg loyaal en hebben samen één werkwijze met de klant. Ik vind dat onze klantgerichtheid in onze vaklui zit.’

Ontwikkeling in aanbod leidt tot ontwikkeling in klanten

Terwijl het bedrijf zich ontwikkelde groeide de klantengroep mee. ‘Eerst aannemers, toen doe-het-zelvers en nu particulieren die ons hele verdiepingen en badkamers toevertrouwen. Die laatsten komen vooral uit het midden- en hoog segment. De afgelopen jaren waren veel mensen bereid te investeren in hun huis. Hoewel dat wel iets minder zal worden verwachten wij niet veel terugval.’

Marco wijst op een paar grote trends die blijvend voor werk zorgen: ‘De huizenbouw gaat altijd door en er zullen altijd mensen zijn die toe zijn aan een nieuwe sfeer in huis of badkamer. Daar komt verduurzaming en de energietransitie nog bij. Dat laatste merken wij in de verkoop van PVC vloeren, omdat die zeer geschikt zijn voor de aanleg van vloerverwarming.’

Ogen op het werk

Bij al dat werk houden Marco en zijn compagnon Philip graag ouderwets korte lijntjes. ‘Wij starten zelf ieder nieuw project op. Niet alleen prettig voor de klant, maar ook voor ons. Zo hebben wij beter zicht op het werk en dus op wat er nodig is de planning optimaal te laten verlopen.’ Marco neemt dan af en toe de gelegenheid echt mee te werken: ‘Het blijft toch je eigen, mooie vak.’


Contactgegevens van Joustra Tegels

Gieterij 90
2211 ZD Noordwijkerhout

• Bel: 0252344744 • E-mail: [email protected] • Website: www.joustrategels.nl