slagerij rietveld – (h)eerlijk vlees van eigen boerderij
Publieksprijs
‘Hoe authentiek wil je het hebben!’ Thierry Rietveld is er razend trots op dat hij samen met zijn broer Tony een bijzonder bedrijf heeft: ‘Ons rundvlees komt van onze eigen boerderijen. Ruim twintig jaar geleden kocht onze vader een eigen boerderij bij de slagerij zelf verantwoordelijk te kunnen zijn voor het welzijn van de dieren en om de klant gegarandeerde kwaliteit te kunnen bieden.’
Ze doen nog meer zelf bij Rietveld. ‘Wij hebben een eigen rokerij en worstmakerij en natuurlijk maken wij vele soorten kant-en-klaarmaaltijden. Alles met de hand.’ Zoals het een mooie slagerij betaamt ligt dat allemaal fraai uitgestald in een toonbank over vrijwel de gehele breedte van de winkel. Een extraatje aan die toonbank: de maaltijden liggen in een carrousel. ‘Zo kunnen wij er net iets meer van uitstallen.’
Het bedrijf gaat terug tot grootvader Dorus die 95 jaar geleden in de Tolstraat begon. Vader Theo nam die zaak in 1970 over en kocht dus in 1995 de boerderij. ‘De slagerij is dubbel zo groot geworden aan de Tolstraat en mijn broer Tony bestiert inmiddels twee boerderijen.’ Op die boerderijen lopen zo’n 450 runderen. ‘Wij noemen ze onze ‘Rietvelderrunderen’ maar het zijn oorspronkelijk Franse Parthenaise runderen. Het zijn –zeker de stieren –echte blikvangers in de wei. Wij fokken ze op de meest natuurlijk mogelijke manier. Wij stoppen liefde in hun opvoeding.’ Je kunt de kudde trouwens ook op Facebook en Instagram volgen en eens in de 5 jaar houden ze een Open Dag op de boerderij.
‘Hoe korter de keten, hoe beter voor de consument. Door te kiezen voor een eigen boerderij weten wij niet alleen precies waar het vlees vandaan komt, wij schakelen ook nog de veehandel en de groothandel uit. Ook daar worden onze klanten blij van, want zo houden wij de prijzen schappelijk.’ De korte keten past ook verder bij de wens van de consument. ‘Wij kunnen een echt streekproduct bieden en dat spreekt aan.’ Dat streekproduct vindt ook zijn weg naar de horeca in de buurt.
Slager Thierry legt iedereen in de winkel graag uit wat er beschikbaar is. ‘Het is ook leuk dat mensen steeds vaker komen vragen om een ‘mooi stuk vlees’. Dan willen ze – geïnspireerd door een kookprogramma of door wat ze in een restaurant gekregen hebben – zelf proberen iets aparts te maken. Een bavette bijvoorbeeld. Dat is vlees dat vroeger in de gehakt verdween.’ Net zo lief vertelt hij overigens over de maaltijden, de eigen gemaakt rookworst of de schnitzels. ‘Dat doet iedereen in ons team graag. Wij hebben lol in ons werk, dat wordt gezien en dat maakt het ook weer sfeervol voor klanten.’
Een flinke innovatie voor het bedrijf is een uitgebreide webshop waar klanten honderden producten kunnen bestellen. ‘Die webshop scheelt ons tijd. Het is voor klanten die precies weten wat ze willen een uitkomst, omdat wij ook om de dag thuis komen bezorgen. Met die dienstverlening binden wij een groep jongere klanten, terwijl het ons in de winkel tijd oplevert om de klant aan de toonbank te woord te staan!’ Tussen nu en het 100-jarig bestaan verwacht hij nog veel meer veranderingen: ‘Wij zijn wel ondernemers.’
Van Tolstraat 41
2411 BP Bodegraven
De andere 7 genomineerden van Detailhandel in 2023.