stucshowroom – klaarstaan voor de stukadoor, schilder, tegelzetter en doe-het-zelver
Jonny van Putten en zijn team hebben maar één doel voor hun klant: ‘Wij willen voor ze klaarstaan met alles dat ze nodig hebben om hún vak goed en zorgvuldig te kunnen doen.’ Dat betekent een groot assortiment van materialen met het bijbehorende gebruiksadvies. Het betekent een showroom met de laatste trends waar de vakmensen hún klanten naartoe mee kunnen nemen. En het betekent gezelligheid en onderlinge ontmoetingen.
‘Ons bedrijf is een aantal keren verhuisd en daarbij telkens een beetje veranderd. Mijn schoonvader begon met partners met de verkoop van stucadoorsmaterialen vanuit een stucadoorsbedrijf. Hij zette dat op een moment alleen voort als ‘stucshowroom’.’ Sinds 2004 is Jonny werkzaam bij het bedrijf, samen maakten ze de bouwcrisis van 2010-2013 mee. ‘In 2015 werd ik enig eigenaar, verhuisden wij naar de Rooseveltstraat. Het bedrijf richt zich nu op materiaal voor de hele afbouw, met lijsten, verf, gevelisolatie en gladde stuc. Hier hebben wij ruimte voor dat grotere assortiment en voor de uitgebreide showroom.’ En er is ruimte om klanten uitgebreid te woord te staan.
Zij zorgen er sowieso voor dat zij de telefoon snel opnemen, maar als klanten dan toch moeten wachten, dan krijgen ze Jochem Myjer’s lofzang op Leiden te horen. ‘Dat past bij de smaak van het bedrijf: écht Leids en wij zijn er gewoon voor elkaar.’ Schoonvader Hennie vindt zelfs dat Jonny beter met de klanten is dan hij: ‘Altijd tijd voor een praatje. En hij maakt er echt werk van om ze met elkaar in contact te brengen.’ Bijvoorbeeld als er mensen werk teveel hebben of werk zoeken. ‘Wij leggen actief contacten en helpen ze aan werk. Het gros van onze klanten zijn éénpitters. Bij ons ontmoeten ze elkaar.’
Om het nog makkelijker en gezelliger te maken kunnen klanten in de grote hal laden en lossen en als ze dan op vrijdagmiddag komen dan is er vrijmibo, ‘en af en toe bakken wij er een visje bij.’
‘Op glad stucwerk hoort een mooie muurverf. Die mooie muurverf moet je dus als stukadoor kunnen aanbieden en daarom zijn wij op zoek gegaan naar een goede verf.’ Uiteindelijk kwam Stucshowroom uit bij het Belgische merk Boss paints, waarvoor ze de exclusieve rechten voor Nederland verwierf. ‘Wij zijn nu aan het pionieren met deze hoge kwaliteit muurverven. Kwaliteit en merk slaan aan bij onze klanten, voor wie het weer een extra reden is om naar ons te komen.’
‘Onze klanten moeten op ons kunnen vertrouwen in de materiaalkeuze die wij hen voorleggen. Dat geldt voor nieuwe materialen die wij selecteren – zoals de muurverven – maar dat geldt ook voor de vertrouwde materialen. Want ook daar zijn ontwikkelingen die voor hen van belang zijn.’ Daarom biedt Stucshowroom trainingen van leveranciers aan zijn klanten aan. Dat past ook bij dat ze één van de weinige onafhankelijke handelaren in de regio zijn. ‘Ik speel ook adviesvragen over materiaalgebruik van klanten door en bespreek net zo goed de voors- en tegens van producten die in de mode zijn.’
Stucshowroom waakt voor de kwaliteit die hun klanten kunnen leveren.
Rooseveltstraat 40
2321 BM Leiden
De andere 7 genomineerden van Detailhandel in 2023.