lingen keramiek – de top in wand en vloer

Unieke combinatie van detailhandel in een business-to-business bedrijf

Detailhandel | 2023

‘Wij vinden nu dat onze vestiging aan de Flevoweg in Leiden op de leukste en beste manier laat zien wat wij kunnen betekenen voor onze klanten.’ Zoeken naar de meest effectieve manier om het grote aanbod van tegels voor wanden en vloeren te tonen vinden ze bij Lingen al dertig jaar belangrijk. ‘Wij proberen het de klanten zo makkelijk mogelijk te maken door te innoveren in de showroom.’ Eigenaar Elsemarie Lingen en de Leidse showroommanager Martijn Boom leggen uit wat ze uniek maakt.

Eén innovatie is de grote constructie van schuivende panelen om wand- en vloertegels zo goed mogelijk naast elkaar te laten zien. ‘De vloertegels liggen en de wandtegels hangen, zodat je een optimale indruk krijgt van de lichtinval.’ In de showroom zijn ook stijlkamers ingericht waarin voorbeelden van selecties die bij elkaar passen zijn samengebracht. Enkele van die kamers zijn ingericht rond merken als Piet Boon, Motto by Mosa of VTWonen. ‘Ons assortiment is groot om aan zoveel mogelijk wensen tegemoet te komen, maar door te bundelen voorkomen wij keuzestress bij onze bezoekers.’

Klantenteam begeleidt bezoekers

Wekelijks komen er tientallen bezoekers naar de showroom. ‘Dat zijn hoofdzakelijk kopers van nieuwbouwwoningen van onze opdrachtgevers. Circa 30 aannemers in Zuid-Holland geven ons de opdracht de badkamers van hun projecten naar wens van de koper af te werken. Die kopers worden dus naar ons gestuurd.’ Het klantenteam van Lingen Keramiek zorgt meteen voor een warme ontvangst en neemt weg dat bezoekers zich ook ‘gestuurd’ voelen. ‘Deze manier van werken is het specialisme van ons bedrijf, dus wij weten hoe wij daarmee om moeten gaan. Wij laten bezoekers rustig kennis maken met het aanbod – en ook met hoé wij het kunnen bieden. Met de aannemers spreken wij vaak standaard- en selectiepakketten af die qua stijl en prijs helemaal up-to-date zijn.’ Daarnaast weten consumenten die zelf willen renoveren hen ook te vinden.

Houtlook, betonlook, merkencollecties, metaallook

Showroommanager Boom vindt klanten helpen kiezen een mooi vak: ‘Onze bezoekers hebben al een idee hoe ze het willen hebben. Ze zijn beïnvloed door de mode in woonprogramma’s en tijdschriften. Dan vragen wij ze vooraf een moodboard samen te stellen. Aan de hand daarvan loodsen wij ze langs de stijlkamers en de merkencollecties.’ Daar gebeurt het vervolgens. ‘Wij bieden zoveel mogelijkheden: klassiek en modern, grote en kleine maten, alle mogelijke kleuren en texturen. Houtlook en betonlook zijn in, metaallook wordt ook gewaardeerd.’ Uiteindelijk gaat iedere bezoeker met een unieke selectie de deur uit. ‘En velen zijn zo tevreden dat ze ons ook andere vloeren in hun huis laten doen.’

‘Géén opleverpunten betekent een blije aannemer’

De aannemers zijn tevreden over de dienstverlening van Lingen Keramiek. ‘Maar dat is maar de helft van het verhaal. Ze zijn vooral tevreden over ‘géén opleverpunten’. Wij zorgen zelf voor de montage en onze teams van vaklui zorgen dat alles perfect ligt en aansluit. Dat wij dit – leveren en aanbrengen – samen kunnen verzorgen maakt ons vrijwel uniek in de branche.’

En omdat blijkt hoe goed het concept van de showroom in Leiden werkt wil Lingen Keramiek nu ook de – oorspronkelijke – vestiging in Capelle aan den IJssel zo gaan verbouwen. Lingen: ‘Wij mogen dan wel dertig jaar bestaan, maar wij staan geen moment stil.’ 


Contactgegevens van Lingen Keramiek

Flevoweg 43
2318 BX Leiden

• Bel: 0715794355 • E-mail: [email protected] • Website: www.lingenkeramiek.nl