Sector-winnaar Detailhandel non-food (Woning- en tuininrichting) | 2021
Waarom moet een verkoopgesprek rustig zijn? “Omdat het niet om jou moet gaan, maar om de wensen van je klant.” Meijer vertelt met plezier hoe hij het bedrijf heeft laten groeien: “Nieuwe collega’s trainen wij in onze manier van werken. Dat noemen wij ‘vermeijeren’: géén verkooptargets, wel je best doen, géén tijdsdruk, wel weten waarover je het hebt. Een verkoper moet letterlijk eerst weten hoe een badkamer in elkaar zit. Dus die laten wij eerst goed luisteren: leren luisteren naar klantwensen en leren hoe de zaken vóór de wand te maken hebben met die erachter.”
Bij Meijer combineren ze verstand van zaken met het maken van een zorgvuldige 3D-tekening van de badkamer. “Dat is waar wij goed en rustig de tijd voor nemen. Dat doen wij al ruim tien jaar met speciale software, die wij ieder jaar voor iedere werkplek updaten.” In de 3D-tekening komt alles samen. “Allereerst natuurlijk de wensen en de smaak van de klanten. Vaak zien klanten pas wanneer ze hier binnenlopen hoe ontzettend veel er mogelijk is. Zoveel soorten (inbouw)kranen en sanitair, maar ook zoveel vloertegels en wandbekleding. Wij hebben spullen voor alle mogelijke smaken. En de mogelijkheden om je badkamer eens helemaal naar je eigen smaak in te richten zijn veel groter dan mensen zich kunnen voorstellen.” Bij Meijer helpen ze klanten met plezier gedurfde keuzes te maken.
Het moet wel passen natuurlijk. “Vandaar die ontwerp-software. Daarin kunnen wij naar wens passen en meten en dan toch een goede indruk geven van hoe het eruit komt te zien. Uiteindelijk maakt de software daar een technische bouwtekening van, met een complete lijst van benodigde materialen.” Die tijd en moeite nemen ze met en zónder afspraak voor je bij Meijer.
Grootvader Meijer begon in 1970 met een tegelhandel die door de vader van Daan werd voortgezet. “Wij zijn gaan uitbreiden met sanitair en hebben contacten gelegd met vaklui die daar samen met de tegels een complete badkamer van kunnen maken.” Door de combinatie van tegels & sanitair biedt Meijer zijn klanten een plezierig totaalpakket. “De badkamerspecialisten waar wij mee werken weten precies hoe alles werkt. De materialen leveren wij grotendeels uit voorraad. Daarmee kunnen wij uitstekende kwaliteit garanderen bij een prettige snelheid van werken.”
“Ik denk dat die kwaliteit en snelheid een reden zijn dat wij de laatste tijd weer meer jonge klanten hebben. Die ontdekken het gemak van ons laten zoeken naar tegels en sanitair en ons de tekeningen laten maken.” Ze vertellen het kennelijk veel aan elkaar door: “Wij krijgen zoveel klanten via mond-tot-mondreclame. Dat gaat van buur tot buur, van vader op zoon en neef op nicht. Het gevolg is dat wij inmiddels klanten tot ver buiten de Randstad hebben.”Of hun showroom écht de mooiste is moet u zelf beoordelen, maar het bedrijf staat als een huis.
Haverstraat 70
2153 GB Nieuw-Vennep
De andere 7 genomineerden van Detailhandel non-food (Woning- en tuininrichting) in 2021.