Dienstverlening (> 5 medewerkers) | 2021
‘Wij zijn onmiddellijk onze klanten in de meest getroffen branches gaan bellen,’ vertelt eigenaar Edward van Dijk, ‘Helpen subsidies aanvragen, liquiditeitsprognoses opstellen en financieringsaanvragen helpen uitwerken. We zijn met zijn allen zeker drie weken zoet geweest om een stuk of vijftig bedrijven bij te staan.’
“Wat ik altijd weer positief en inspirerend vind is de vindingrijkheid en de flexibiliteit van ondernemers.” Het is één van de redenen waarom Van Dijk na een jarenlange carrière bij een van ‘de grote vier’ besloot zich in te kopen in NAHV Accountants: “Bij dat grote kantoor was ik eigenlijk geen accountant meer, maar een soort organisator. Nu kan ik weer klanten helpen met het vak dat ik leuk vind. Ik vind het mooi om te zien wat een ondernemer drijft. Ikzelf, en mijn collega’s, staan ondernemers zo breed mogelijk bij. Om onzekerheden over wetten en regels weg te nemen en om mee te denken over manieren om zaken aan te pakken.”
“Alleen de boekhouding doen, een jaarrekening opstellen of helpen met geautomatiseerde boekhoudsystemen is voor ons te beperkt.” Van Dijk heeft belangstelling voor de ambities van ondernemers. “Iedere ondernemer is bezig met het draaiend houden van zijn zaak, terwijl hij ook toekomstplannen heeft. Daaromheen spelen dan nog zaken als de wensen en ontwikkelingen in de familie, bij zijn financiers en in het vakgebied.” Dat betekent dat er altijd creativiteit nodig is om maatwerk
te kunnen leveren. “Met een paar goede ingevingen en een duidelijk plan voor de afwikkeling kunnen wij hier iedereen met een glimlach op pad sturen.”
Vooraf weten waar een klant mee bezig is levert het meeste op. “In de boekhouding zien dat een ondernemer bedrijfsmachines heeft gekocht is te laat. Te laat voor slim advies over de financiering, subsidieregelingen of investeringsaftrek.” Dus voeren Van Dijk en zijn collega’s bij NAHV regelmatig overleg met hun relaties.
“Toen ik bij NAHV begon heb ik tijd geïnvesteerd om mensen te leren kennen. In de ondernemers- vereniging en aan het voetbalveld. Dan praat je met mensen. Over persoonlijke dingen en hoe dat hun werk bepaalt. Wanneer je begrip toont en een paar rake opmerkingen maakt worden mensen vanzelf nieuwsgierig naar jouw werk. Als je ze vervolgens écht kunt helpen heb je een trouwe klant gewonnen, die ook weer anderen naar je stuurt.”
“Wij hebben van oudsher twee vestigingen. Het is gunstig om collega’s te hebben waarmee je ervaringen – en bedrijfsmiddelen – kunt delen. Wij zijn specialist in MKB, verenigingen en stichtingen en hebben samen een brede kennis van vele verschillende branches.” Van Dijk verwacht dat zijn bedrijf alleen maar verder zal groeien. “Onze manier van doen slaat de laatste jaren duidelijk aan en zolang de regeldruk ook toeneemt kunnen wij daar goed bij blijven helpen.”
H. Kamerlingh Onnesweg 5
2408 AX Alphen aan den Rijn
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening (> 5 medewerkers) in 2021.